Body & Mind

10 tips om je slaapkamer om te toveren tot de ultieme slaapplek

Goed slapen

Een goede nachtrust is belangrijk. Dat weet zo ongeveer iedereen wel, maar door onze drukke levens, stress of ‘kopzorgen’ valt die nachtrust nog wel eens in het spreekwoordelijke water. En uit ervaring kan ik zeggen dat de overgang er ook niet echt voor zorgt dat je goed slaapt. Behalve dat je een aantal dingen kunt doen om te zorgen dat je goed slaapt kun je ook je slaapkamer zo goed mogelijk inrichten.

1. Zorg voor een donkere slaapkamer

Hoe minder licht er je kamer binnenkomt des te rustiger je zult slapen. Dat geldt ook voor klokjes die licht afgeven, of iets simpels als het oplaadlichtje van je telefoon of laptop die wellicht in de kamer ligt. Laat die weg of zet je klok ergens waar je het licht niet kunt waarnemen (in een kastje bijvoorbeeld)

2. Zorg dat je slaapkamer koel is

Om goed te kunnen slapen moet je lichaamstemperatuur 1 tot 2 graden dalen tijdens de slaap. Een ideale temperatuur voor je slaapkamer is 17-19˚C. Dus zorg voor frisse lucht en kruip lekker onder de dekens. In de zomer is dat natuurlijk een uitdaging als je geen airco in je slaapkamer hebt. Wij hebben een ventilator maar als het buiten 30˚C is dan is een koele slaapkamer niet makkelijk te verkrijgen.

tien tips om je slaapkamer om te toveren tot slaapparadijs | everydayhealthy.nl

3. Verwijder losse “rommel” uit je slaapkamer

Bergen tijdschriften, laptops, telefoons, stapels kleding… hou je slaapkamer rustig en dat zal bijdragen aan een rustige sfeer en je klaarmaken om lekker te gaan slapen.

4. Geen huisdieren in je slaapkamer

Als iemand die jarenlang met katten op bed heeft geslapen kan ik zeggen dat dat niet zo goed werkt voor je nachtrust. Hoe gezellig het ook is. Inmiddels slapen onze katten beneden in de woonkamer en gaat ’s avonds de deur dicht. Een kat (of hond) op bed is niet bevorderlijk voor je nachtrust. Ik denk  dat iedereen met huisdieren dat wel kan beamen!

5. Schilder de muren van je slaapkamer in een rustgevende kleur die anders is dan de rest van je huis.

Door je slaapkamer een andere kleur te geven, liefst een die rustgevend op je werkt, zorg je ervoor dat je binnenstapt in een andere atmosfeer dan die van je woonkamer. Op die manier associeer je je slaapkamer met slapen.

6. Een goed bed!

Dat lijkt me een voor de hand liggende, maar een bed dat niet lekker ligt is natuurlijk killing voor je nachtrust. Investeer in een goed bed met een stevige matras en – ook niet onbelangrijk – vervang die eens in de zoveel jaar.

7. Kun je niet slapen? Blijf  niet in bed liggen

Als je veel last hebt van slapeloze nachten ga je je bed op gegeven moment daarmee associëren. Zodra je gaat liggen begint je brein te malen en probeer je niet aan slapeloosheid te denken, waardoor je dat natuurlijk juist doet. Ga op zo’n moment uit je bed, ga naar de woonkamer en lees een boekje of kijk wat tv. Als je voelt dat je slaperig wordt, ga je weer terug naar bed.

8. Maak je bed elke dag op

Het is lekker om je bed elke dag even goed op te schudden. Lekker fris en dat slaapt weer beter dan een rommelig bed waar kreukels in je hoeslaken zitten die dan weer irriteren enzovoort.

9. Gebruik je bed alleen voor sex en slapen

Dus niet nog even in bed werken of tv kijken of eten. Die activiteiten staan gelijk aan wakker zijn en doen je niet aan slaap denken.

10. Zorg voor een stille omgeving

Dit is nog wel een lastige. Je zult maar in een wijk wonen met veel gezinnen en/of huizen die dicht op elkaar staan. Probeer dan maar eens op een zomeravond een stille slaapkamer te hebben! Ik merk zelf dat ik beter slaap als we een ventilator aan hebben staan. Het gezoem van de ventilator overstemt andere geluidjes waardoor ik makkelijker slaap. Dit is wel heel persoonlijk dus kijk wat voor jou werkt en overweeg oordopjes als het echt niet anders kan.

 

 

Schrijf je in en ontvang gratis de gezonde recepten uit mijn kookboek Heerlijke Chaos

Je ontvangt een PDF met daarin het Gezonde hoofdstuk uit mijn boek. En daarnaast natuurlijk de nieuwsbrief!

We sturen geen spam. Uitschrijven kan op elk moment! Powered by ConvertKit
Tags

Over de auteur

Simone van den Berg

Simone van den Berg

Simone is foodfotograaf en foodblogger en maakt het zichzelf daarmee vaak niet al te makkelijk om op het goede (lees gezonde) pad te blijven. Bovendien is er zoveel informatie over voeding en gezondheid te vinden en spreken onderzoeken elkaar voortdurend tegen. Om te proberen wat orde in de chaos te scheppen is ze begonnen met Everyday Healthy. Simone volgt momenteel de opleiding tot natuurvoedingsadviseur.

Voeg comment toe

Klik hier om een comment te plaatsen

Welkom bij

Gezondheid: we weten allemaal dat het belangrijk is. Maar hou zorg je ervoor dat je gezond blijft? Wat "moet" je eten en wat beter niet? En wat voor rol speelt beweging hierbij?

Op Everyday Healthy proberen we je wegwijs te maken in de wirwar van informatie die je links en rechts om je oren krijgt. En vullen we dat aan met lekkere recepten zodat je meteen aan de gang kunt!

I Quit Sugar

Categorieen

Nu aan het lezen

Niks missen?

Schrijf je in en ontvang gratis de gezonde recepten uit mijn kookboek Heerlijke Chaos

Je ontvangt een PDF met daarin het Gezonde hoofdstuk uit mijn boek. En daarnaast natuurlijk de nieuwsbrief!

We sturen geen spam. Uitschrijven kan op elk moment! Powered by ConvertKit