Home » Beginnen met paleo – hoe doe je dat?

Beginnen met paleo – hoe doe je dat?

door Simone van den Berg

Delen is leuk!

Je hebt de beslissing genomen; je gaat nu eindelijk je voedingspatroon aanpassen. Je gaat ervoor! Maar waar moet je beginnen? Hoe pak je dat aan en waar kun je vanaf nu dan je boodschappen doen?

Laat ik beginnen met te zeggen dat elke verandering de nodige tijd kost voor het eigen is geworden en moeiteloos gaat. Geloof me als ik zeg dat dat moment er echt gaat komen, maar voor nu heb je nog even wat hulp nodig.

Als je je hebt ingeschreven voor de nieuwsbrief (hieronder) dan heb je het 7 dagen paleo maaltijdplan al ontvangen. Dat is een handig hulpmiddel om te zien wat een standaard week zou kunnen zijn.

Boodschappen

Het merendeel van je boodschappen kun je gewoon blijven doen op de plekken waar je dat voorheen deed. Even aangenomen dat je niet al je boodschappen bij de McDonalds deed.. 😉 Groente en fruit kun je zonder problemen bij de supermarkt halen, maar de volgende winkels zijn ook een goede optie:

  • Ekoplaza – voor algemene producten van biologische oorsprong
  • Hofweb – voor online biologische groente van lokale bron
  • PuurMieke – Hier vind je veel paleoproof producten zoals meelsoorten, noten en meer
  • Pit-pit.com. Hier kun je terecht voor noten, kruiden en nog meer
  • De Woeste Grond – voor natuurvlees van betrouwbare bron is er geen beter adres van De Woeste Grond!

Grote opruiming

Je kunt natuurlijk geleidelijk overgaan van normaal eetpatroon naar een paleo eetpatroon. Zeker als je een familie hebt dan is dat wellicht de beste optie, maar wil je alles in een keer omgooien dan zul je moeten beginnen met een grote schoonmaak van je koelkast, voorraadkast en laden. Check alle etiketten of zaken paleo of niet paleo zijn. Alles wat suiker bevat of andere ‘rare’ ingrediënten gaat de deur uit. Je zult merken dat veel van de producten in pakjes en zakjes off limit zijn. Of in ieder geval niet paleo.

Eigen inzicht

Ondanks wat sommige mensen vaak zeggen is paleo een leefstijl en geen religie. Dat betekent dat sommige dingen in een grijs gebied vallen. Dat je soms misschien een dag even geen paleo eet of dat je ervoor kiest om – bijvoorbeeld – geitenkaas te eten. Dat is allemaal helemaal aan jou. Er is niemand die je zwart op wit verbiedt om nooit meer kaas te eten. Of nooit meer een stukje homemade appeltaart te eten die je oma heeft gebakken. Dat is je eigen keuze en als je gaat kijken op de diverse paleo sites dan zul je zien dat iedereen er wel een eigen draai aan heeft gegeven.

De een eet paleo maar gebruikt soms wel quinoa en de ander zweert bij een stukje geitenkaas af en toe. Dat is allemaal prima, zolang jij je er goed bij voelt. Er zijn geen wetten die dingen verbieden. Voorkom dan ook dat je een principiële eter wordt die dingen wegschuift puur omdat het ‘niet-paleo’ zou zijn. Dat is niet waar het om draait bij paleo voeding. Jij bepaalt hoeveel paleo je wilt eten. Of dat nou 80% is of 50%. Die keus is geheel aan jou.

Wat wordt beschouwd als niet paleo:

  • Suiker
  • Peulvruchten met uitzondering van sugarsnaps en peulen
  • Granen en pseudogranen (zoals rijst en quinoa)
  • Zuivel (van koe, geit, schaap en eventuele andere zoogdieren)
  • Aardappels (de witte variant) – al zijn daar de meningen ook over verdeeld

Was is wel paleo:

  • Groente, alle soorten
  • Fruit, alle soorten
  • Vlees, alle soorten
  • Vis, alle soorten
  • Eieren
  • Noten en zaden
  • Kruiden en specerijen

Onbewerkt en puur

In het algemeen zou ik zeggen dat paleo een leefstijl is waarbij je zoveel mogelijk puur en onbewerkte voeding eet. Je gebruikt zo min mogelijk eten uit pakjes en zakjes en als je dat dan toch doet, dan ga je altijd voor de varianten met zo min mogelijk toevoegingen.

Ons lichaam is niet gemaakt om chemische rommel te verwerken, dus hoe minder we naar binnen werken via onze voeding des te beter kan je lichaam zichzelf repareren en gezond blijven.

Eet je veel vlees bij paleo?

Hoeveel vlees je eet en óf je vlees eet is ook weer een persoonlijke keuze. Veel mensen associeren paleo nog steeds met enorme hoeveelheden vlees, maar dat is absoluut geen must. Je kunt prima paleo zijn en vegetarisch eten of paleo zijn en pescetariër. Vegan en paleo is wel een uitdaging en in dat geval zou ik zeker adviseren om wel peulvruchten te eten anders wordt het voorzien in voldoende eiwitten een grote uitdaging.

Binnenkort komt er een nieuw boek uit door Evert Berkelaar Paleo 2.0. Een herziene versie van het paleodieet en de moeite waard om te lezen. Inschrijven kan al wel voor het boek.

Paleorecepten

Het helpt natuurlijk als je in het begin de nodige recepten kunt volgen om een idee te krijgen hoe je kunt beginnen en welke stappen je eerst moet zetten op weg naar je nieuwe voedingsmethode. Een aantal tips voor paleoproof recepten:

Natuurlijk valt er nog veel meer te vertellen over paleo en het hoe en waarom van sommige keuzes maar daarover volgt later meer. Voor nu veel succes!

Dit vind je misschien ook leuk

Laat een comment achter

shares