Koolhydraatarm Vegetarisch

Broccolisoep met knolselderij

Broccoli soep met knolselderij | everydayhealthy.nl

Broccoli is typisch zo’n groente die iedereen wel kent en die vaak gebruikt wordt in de keuken, maar meest van de tijd zal dat gekookt of gebakken zijn. Broccoli is echter bijna net zo veelzijdig als zijn broertje bloemkool. Je kunt de broccoli goed rauw eten (wel even goed fijn hakken) of zoals hier in een soep.

Broccoli zit vol met vitamine C, A en K en heeft bovendien foliumzuur, fosfor, calcium, magnesium en zink. Een bescheiden hoeveelheid B-vitamines heeft de broccoli ook nog. Een kop gekookte broccoli heeft net zoveel vitamine C als een sinaasappel!

Daarnaast wordt aan de broccoli de nodige andere anti-kanker eigenschappen toegewezen, maar daar wordt nog steeds onderzoek naar gedaan.

Een van mijn favoriete manieren om de broccoli te eten is geroosterd uit de oven. Snel en erg lekker.

Broccoli-knolselderijsoep

Deze makkelijke soep is zo gemaakt. Althans als je het slachten van de knolselderij niet mee telt want dat is altijd wel even een klusje. Eet je koolhydraatarm dan kun je de croutons natuurlijk weglaten. Vervang dit eventueel door uitgebakken spekjes of gebakken champignons.

Print

Broccolisoep met knolselderij

Broccoli soep met knolselderij | everydayhealthy.nl
  • Author:
  • Prep Time: 10 mins
  • Cook Time: 20 mins
  • Total Time: 30 minutes
  • Yield: 4-6 personen

Ingredients

  • 1 knolselderij
  • 1 stronk broccoli
  • 1,5 ltr groentebouillon
  • oud bruin brood, paar sneetjes
  • 2 el olijfolie
  • 2 el geraspte kaas

Instructions

  1. Verwijder de schil van de knolselderij en snij in blokjes
  2. Haal de roosjes van de broccoli los en maak iets kleiner. De stronk snij je in kleine blokjes.
  3. Zet de knolselderij en de broccolistronk samen op met de bouillon en kook voor een minuut of 15 of tot bijna gaar.  Voeg dan de broccoliroosjes toe. Kook deze nog een paar minuutjes mee en pureer het geheel dan met de staafmixer tot een gladde soep. Is het te dik voeg dan nog eventueel wat water toe.
  4. Maak croutons door de plakken brood in blokjes te snijden, even te mengen met de olijfolie en de kaas en dan krokant te bakken in de koekenpan.

Probeer ook eens deze broccoli recepten:

Schrijf je in en ontvang gratis de gezonde recepten uit mijn kookboek Heerlijke Chaos

Je ontvangt een PDF met daarin het Gezonde hoofdstuk uit mijn boek. En daarnaast natuurlijk de nieuwsbrief!

We sturen geen spam. Uitschrijven kan op elk moment! Powered by ConvertKit

Over de auteur

Simone van den Berg

Simone van den Berg

Simone is foodfotograaf en foodblogger en maakt het zichzelf daarmee vaak niet al te makkelijk om op het goede (lees gezonde) pad te blijven. Bovendien is er zoveel informatie over voeding en gezondheid te vinden en spreken onderzoeken elkaar voortdurend tegen. Om te proberen wat orde in de chaos te scheppen is ze begonnen met Everyday Healthy. Simone volgt momenteel de opleiding tot natuurvoedingsadviseur.

Voeg comment toe

Klik hier om een comment te plaatsen

Welkom bij

Gezondheid: we weten allemaal dat het belangrijk is. Maar hou zorg je ervoor dat je gezond blijft? Wat "moet" je eten en wat beter niet? En wat voor rol speelt beweging hierbij?

Op Everyday Healthy proberen we je wegwijs te maken in de wirwar van informatie die je links en rechts om je oren krijgt. En vullen we dat aan met lekkere recepten zodat je meteen aan de gang kunt!

I Quit Sugar

Categorieen

Nu aan het lezen

Niks missen?

Schrijf je in en ontvang gratis de gezonde recepten uit mijn kookboek Heerlijke Chaos

Je ontvangt een PDF met daarin het Gezonde hoofdstuk uit mijn boek. En daarnaast natuurlijk de nieuwsbrief!

We sturen geen spam. Uitschrijven kan op elk moment! Powered by ConvertKit