Everyday Healthy

De 10 voedingsmiddelen waarvan je niet verwacht dat er suiker in zit

Dat hier suiker inzit verbaasd vast niemand

Dat hier suiker inzit verbaasd vast niemand

Ter voorbereiding van mijn suikerloze bestaan over een week ben ik me alweer een beetje aan het voorbereiden op de voedingsmiddelen waar suiker in zit en die dus even off limits zijn voor de komende tijd. Nu moet ik zeggen dat ik – sinds die allereerste IQS – toch al best let op wat er in voedingsmiddelen zit. Ik gebruik heus wel eens dingen uit een blikje of zakje maar kijk dan wel wat erin zit. Of althans dat probeer ik te doen. Ik ben ook net een mens dus ik kies soms ook gewoon ordinair voor gemak. Maar er zijn nog steeds voedingsmiddelen waar het me elke keer weer van verrast dat daar suiker in zit. Hier mijn “instinkers” op een rijtje:

  1. Mayonaise. Ik maak mayonaise vaak zelf en misschien dat het me daarom zo verbaasd dat er suiker in zit, want waarom in vredesnaam? Niet alle mayo heeft suiker maar zeker iets om goed op te letten als je mayo uit een pot gebruikt. Ik ben zelf fan van Calve maar ja, daar zit dus suiker in. Gewoon maar zelf maken de komende tijd denk ik.
  2. Brood. In brood schijnt de suiker vooral als functie te hebben dat de gist erdoor wordt geactiveerd. Als het goed is eet de gist dan dus de suiker op, maar toch…. Zeker in witbrood zit verrassend veel suiker. Eet je dus brood kijk dan vooral naar soorten als zuurdesem. Gezonder en minder suiker
  3. Chips. Aardappels + zout dat zou er volgens mij in chips moeten zitten maar heel vaak wordt er suiker aan toegevoegd. Als je erover nadenkt zijn veel chips ook een beetje zoetig. We eten het niet zo vaak hier maar voor alle zoutjes geld dat het weer etiketten checken wordt!20160129-MH2A7717
  4. Vleeswaren & worst. De hoeveelheid suikers die in worst zit is minimaal. Het fungeert hier als een soort conserveringsmiddel en wordt in het droogproces grotendeels ‘opgesnoept’. Ik denk dat het dan ook geen drama is om dat nog te gebruiken want het restant is te klein. Vleeswaren is een ander verhaal. Afhankelijk van de soort kan daar aardig wat suiker in zitten.
  5. Sommige stukken vlees zoals worst, cordon blue, schnitzels ed. Koop je een biefstuk of een stuk kipfilet dan mag je aannemen dat er geen suiker in zit maar ik wilde laatst een stuk varkenshaas kopen en daar stond toch echt een suikersoort vermeld. Wat mij betreft zit er in vlees maar 1 ingredient en dat is het vlees zelf.
  6. Potjes met peulvruchten. Ook hier weer een kwestie van goed lezen. Tegenwoordig is ‘men’ wat suiker bewuster dus merken als Hak en Bonduelle hebben meestal geen suiker in de bonenpotjes zitten maar de moeite waard om even goed te checken. In potjes bruine bonen zit het namelijk weer wel vaak.
  7. Blikjes tonijn met groente. Geen idee waarom je hier suiker aan toe zou voegen maar het is wel degelijk het geval.
  8. Pindakaas. Daar heet het dan weer vaak geen suiker maar is het vermomd onder andere namen zoals dextrose. Komt op hetzelfde neer.
  9. Light producten. Dit is niet echt eentje waar ik zelf problemen mee heb want ik koop nooit light producten. Daar doe je me echt geen plezier mee, maar zeker producten waar minder vet in zit.. zijn tricky. Want het vet wordt vaak vervangen door suiker. Simpelweg omdat het eten anders geen smaak meer heeft.
  10. Pasta sauzen uit pot. Denk je even snel een maaltijd op tafel te zetten met een pot kant en klare pastasaus.. Kom je toch bedrogen uit want die sauzen zitten vaak vol met suiker. Nu vind ik een pasta saus maken echt zo eenvoudig dat ik een potje nooit gebruik, maar doe jij dat wel, dan dus even goed opletten.

En dan heb je natuurlijk nog de enorme hoeveelheid producten waarvan je wel aan kunt nemen dat er suiker in zit, dus die slaan we hier even over. De lijst hierboven zal ongetwijfeld nog groter worden. Maar dit zijn de producten waarvan ik het niet meteen verwacht had. Wat was jouw eye-opener?

Simone van den Berg

Simone van den Berg

Al vanaf jongs af aan is Simone geinteresseerd in lekker koken. Door een ongeluk een aantal jaren geleden werd ze zich bewust van de invloed die voeding kan hebben op je gezondheid en begon de zoektocht naar de optimale manier om te eten. Simone heeft inmiddels de opleiding natuurvoedingsadviseur afgerond en Trainer hormoonfactor. Op dit moment is ze bezig met de opleidingen: Primal Health Coach, Overgang en voeding en Advanced Functional Nutrition.

4 comments

  1. Avatar

    Erg he, al die suiker overal in. Waarom vraag je je dan af. Moet de zoete smaak nou alles overheersen en verdoezelen?

  2. Simone

    Men zegt dat die suiker in wordt gestopt zodat je verslaafd raakt aan die voedingsmiddelen en er meer van koopt en eet dan goed voor je is. Zoiets… Helemaal snappen doe ik het ook niet!

  3. Avatar

    En als er al ergens geen suiker inzit,wordt het in je lichaam ( alvleesklier ) wel omgezet in suikers !
    Elk pondje gaat door het mondje .

    Groetjes ,
    Rolanda

  4. Avatar

    Ik heb me alweer een paar keer voorgenomen om de suikers een tijdje te schrappen, maar hield het steeds niet langer dan een week vol 😉 Ik vind het nu al knap van je!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

delingen