Dieet & voeding

De eindeloze kokosolie discussie – goed of niet goed??

En welke vetten moet je uberhaupt eten?

Welke vetten zijn nou goed voor je? | everydayhealthy.nl

Van de week stond het weer eens in de krant: kokosolie is verschrikkelijk ongezond en is van superfood gedegradeerd naar te-vermijden-food. Als consument kun je er toch onderhand geen touw meer aan vastknopen? Wat moet je nu in vredesnaam geloven als zelfs de heren geleerden elkaar tegenspreken. De een nog fanatieker dan de ander. Deze laatste nieuwsberichten zijn te danken aan een bericht dat gepubliceerd werd door de American Heart Association. De AHA is opgericht in 1920 door  cardiologen met als missie het onderzoek en de publieke gezondheid te verbeteren om hartkwalen en beroertes te verminderen. Een prima missie natuurlijk en zeker een hele actuele.

Het probleem met dit soort organisaties is dat ze gesponsord worden door grote merken uit de voedingsindustrie. Hetzelfde probleem waar het voedingscentrum mee te maken heeft. De AHA wordt gefinancierd door oa. Subway, Bayer en Cheerios. Waarbij Bayer en Monsanto (een van de grootste biotechnology giganten) tegenwoordig aan elkaar gekoppeld zijn. Dus in hoeverre zijn berichten zoals dit gebaseerd op de waarheid? (voor zover iemand weet wat de waarheid is maar dit even terzijde)

De AHA maakt wel vaker claims die discutabel zijn. Zo melden ze dat je verzadigde vetten zoals kokosolie moet vervangen door margarine en plantaardige olie. Beiden hoog in omega-6. En omega-6 is van zichzelf geen slecht vetzuur, maar wel eentje waar we al veel te veel van binnen krijgen. Bovendien zijn margarine en veel plantaardige oliën niet de beste keus als het aankomt op je gezondheid. Zie het lijstje hieronder voor wat je dan wel kunt gebruiken!

Aangezien nagenoeg alle bewerkte producten gebruik maken van de (relatief goedkope) plantaardige olie zit ons eten mutje vol met omega-6. En een  verkeerde verhouding van omega-3 en 6 in ons lichaam veroorzaakt ontstekingen in je lichaam die verantwoordelijk zijn voor veel ellende, waaronder allergieën en… hartziektes.

En natuurlijk is het voedingscentrum het eens met de AHA, maar in hoeverre klopt het?

Kokosvet of kokosolie bestaat voor 90% uit verzadigd vet en is daarmee ideaal om in te bakken. Natuurlijk moet je niet enorme hoeveelheden kokosolie naar binnen gaan werken maar in normale hoeveelheden is het niet schadelijk. Kokosolie bestaat voor 45% uit laurinezuur en daarvan is aangetoond dat het bacteriën en virussen kan doden en bovendien zorgt dat de goede HDL cholesterol in het lichaam toeneemt.

Kokosvet is in het lichaam vloeibaar. Het blijft niet in het lichaam of de aderen achter dus veroorzaakt geen schade. Gebruik je kokosolie zorg dan dat je zo min mogelijk bewerkte olie koopt. Dat is meestal de variant met kokosgeur- en smaak. Is het eruit verwijderd dan is het weer meer bewerkt en minder gezond.

Verzadigd vs onverzadigd

  • Verzadigd vet = verhitten (kokosolie, palmolie)
  • Enkelvoudig onverzadigde vetzuren (Omega-9) = kan je verhitten maar niet te hoog (pistache, olijven, amandelen, cashewnoten, macadamia, avocado)
  • Meervoudig onverzadigde vetzuren (omega-3 en omega-6) = alleen koud gebruiken. Is instabiel en oxideert onder invloed van zonlicht, hitte en druk.
    • Omega-3 – linoleenzuur: lijnzaad, koolzaad, hennep, chia. EPA/DHA:  vette vis, tonijn, zalm, makreel, haring
    • omega-6: Linolzuur: (distel, zonnebloem, soja, saffloer, mais, koolzaad, tarwekiem)

Zonnebloemolie bijvoorbeeld is een goed voorbeeld van hoe je niet met vet omgaat. Zonnebloemolie bestaat voor 70% uit linolzuur en is instabiel. Dat betekent dat bij verhitting oxidatie optreedt en geoxideerd vet geeft schade aan de cellen. Met andere woorden; als je gaat frituren in zonnebloemolie (want dat doet iedereen) is het dubbel zo slecht!

Alles leuk en aardig natuurlijk maar moet je nu wel of niet kokosolie gebruiken? Ja, maar gebruik er geen emmer of pot van in de week. We hebben alle vetten nodig zowel verzadigd als onverzadigd. En bakken op hoge temperaturen is eenvoudigweg beter in de kokosolie, dan in zonnebloemolie. Ik gebruik kokosolie voor het bakken en braden. Olijfolie voor dingen die minder hard moeten worden gebakken.

Wil je meer weten? Lees dan onderstaande artikelen ook:

 

Schrijf je in en ontvang gratis de gezonde recepten uit mijn kookboek Heerlijke Chaos

Je ontvangt een PDF met daarin het Gezonde hoofdstuk uit mijn boek. En daarnaast natuurlijk de nieuwsbrief!

We sturen geen spam. Uitschrijven kan op elk moment! Powered by ConvertKit
Simone

Simone

Oprichter Everyday Healthy
Simone is foodfotograaf en foodblogger en maakt het zichzelf daarmee vaak niet al te makkelijk om op het goede (lees gezonde) pad te blijven. Ze gelooft niet in "hokjes" maar probeert voornamelijk vegetarisch te eten.

Leave a Response