Everyday Healthy

De evolutie van het paleo dieet

De geëvolueerde versie van het Paleodieet

Het Paleodieet is enorm in populariteit gegroeid sinds professor Cordain zijn eerste boek, The Paleo Diet, in 2002 publiceerde. In de voorafgaande jaren hadden er vele wetenschappelijke publicaties plaatsgevonden die de theorie beschreven en toetsten. Inmiddels is de oorspronkelijke theorie al bijna 20 jaar oud en is er veel nieuw bewijsmateriaal bij gekomen. Het is tijd om de theorie wat aan te passen. Tijd voor Paleo 2.0

door Evert Berkelaar

Wees niet bang dat ik je zal aanraden om brood met hagelslag te gaan eten. Natuurlijk niet. De basis die door Professor Cordain is gelegd is nog steeds goed. Voor erg veel moderne voeding gelden nog altijd Cordains bevindingen. Eet geen chips, drink geen bier en vermijd brood etc. Maar toch zijn er op het gebied van zuivel, bepaalde granen, zetmeel, vlees, alcohol en meer nieuwe inzichten die wat mij betreft invloed hebben op ons beeld van gezonde voeding.

Genetische aanpassingen

Op basis van het in 2002 beschikbare wetenschappelijke bewijsmateriaal werd gesteld dat de mens genetisch niet echt is veranderd sinds de landbouwrevolutie en dat wij mensen dus moeten eten wat wij voor de landbouwrevolutie aten. Uitsluitend vlees, vis, ei, noten, zaden, groenten en fruit. Inmiddels zijn er enkele genetische aanpassingen ontdekt waaruit blijkt dat wij bepaalde voeding, die de mens pas na de landbouwrevolutie is gaan eten, vrij goed zou kunnen verdragen. In mijn boek Paleo 2.0 noem ik deze aanpassingen en wat voor gevolgen deze zouden kunnen hebben voor de voeding die wij kunnen eten.

Koken en bereiden

Daarnaast is bekend geworden dat onze voorouders het gebruik van granen en peulvruchten al veel langer toepasten dan wij dachten. Dit komt vooral omdat de mens al tienduizenden jaren geleden heeft geleerd hoe het door middel van het bereiden van voedsel de gifstoffen eruit kon halen. Voedsel bereiden is dus echt Paleo. En tegenwoordig weten wij nog beter dan vroeger hoe we met bereiding bepaalde gifstoffen uit voeding kunnen halen. Dit is een reden om het ‘klassieke’ Paleobeeld wat te nuanceren. Wanneer je weet welke nadelige stof er in een voedingsmiddel zit en hoe je dit door de juiste bereiding er uit kunt halen is er meer mogelijk. Dit deden onze voorouders immers ook.

Andere inzichten

In de tijd dat professor Cordain zijn boek schreef was de heersende gedachte in de wetenschap dat onze voorouders (apen) ooit grotere hersenen konden ontwikkelen omdat ze vlees en vis zijn gaan eten. Dit vlees zorgde voor meer calorieën en dat was noodzakelijk voor grotere hersenen. Daarom is professor Cordain een groot voorstander van het eten van vrij grote hoeveelheden vlees en vis. Inmiddels wordt er gesteld dat het eten van vlees en vis inderdaad een belangrijke bijdrage heeft geleverd, maar dat wederom het leren koken ook van erg grote invloed was. Door plantaardige voeding, zoals knolgewassen, te bereiden worden ze makkelijker verteerbaar voor de mens en is het dus makkelijker om calorieën uit planten te halen. Bovendien stelde het bereiden van planten ons in staat om ons maag-darmsysteem in te korten. En met een korter maag-darmsysteem was het makkelijker om grotere hersenen te ontwikkelen. Zodoende stel ik in mijn boek Paleo 2.0 voor om een stuk minder vlees en vis te eten dan Cordain adviseert. Eigenlijk raad ik aan om niet meer vlees en vis te eten dan noodzakelijk is voor je eiwitinname.

Zelf doen

Mijn boek gaat niet alleen maar over de nieuwste wetenschappelijke inzichten. Ik wil de lezer ook heel erg graag aanleren hoe je zelf je eigen menu in grote lijnen kunt samenstellen. Dus hoe je erachter komt hoeveel je moet eten om je doel te bereiken. Dat geldt natuurlijk voor de hoeveelheid calorieën, maar om je doel te behalen heb je ook een bepaalde hoeveelheid eiwit, vet en koolhydraat nodig. Daarnaast moet je weten hoeveel je moet eten van de afzonderlijke voedingsgroepen om aan deze hoeveelheden calorieën, eiwit, vet en koolhydraat te komen. Ook dat komt aan bod in mijn boek. Nieuwsgierig naar de nieuwe theoriën? Vanaf 7 april ligt Paleo 2.0 in de boekhandels.

Je ontvangt het boek nu ook bij een abonnement: 4 nummers Paleo Magazine + het boek Paleo 2.0 voor € 28,50 

Of koop het boek via bol.com

Volg Evert ook op Instagram en Facebook

Avatar

Evert Berkelaar

Evert werkt al 15 jaar als voedingsdeskundige en inmiddels 5 jaar als personal trainer. Hij traint 5 keer per week, heeft een druk gezin met 3 kinderen en zijn grootste wens is om mensen goed te informeren over voeding.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

delingen