Everyday Healthy

De gezondheidsvoordelen van kurkuma of geelwortel

Ik moet eerlijk bekennen dat ik er nog niet heel veel over had nagedacht tot we een shoot hadden waarbij een extreme hoeveelheid kurkuma in de recepten werd gebruikt. Mijn hele studio was geel… Maar goed het zette me wel aan het denken en tijd om eens op nader onderzoek uit te gaan.

Gezondheidsvoordelen van kurkuma

Het blijkt dat kurkuma een van de gezondste specerijen ter wereld is. Het wordt gebruikt als remedie tegen kanker, allergieën, alzheimer, oogziekten, crohn en hart- en vaatziekten om maar wat te noemen. Maar hoe zit dat nu eigenlijk?

de gezondheidsvoordelen van kurkuma

Allergieën

Bij allergieën is het zo dat histamine de boosdoener is. Die zorgt ervoor dat je lichaam reageert op stoffen waar het niet op zou moeten reageren. Kurkuma heeft een anti-histamine effect waardoor het ideaal voedsel is voor mensen die last hebben van allergieën zoals eczeem. Het schijnt ook positief te werken voor mensen met psioriasis.

Langer leven…?

Uit proeven is gebleken dat een bepaalde stof in kurkuma een 12% langer leven oplevert voor ratten en dat ook wormen langer leven… Of dat dan ook zo voor mensen geld is natuurlijk nog niet bewezen. Lijkt me ook vrij lastig om aan te tonen, tenzij je op een dieet van alleen kurkuma leeft… Ofzo.. 🙂

Tegen artritis

Verschillende studies hebben aangetoond dat de sterke ontstekingsremmende werking een positieve invloed heeft op mensen met artritis. Als je last hebt van deze aandoening verdient het aanbeveling om je koffie ‘s morgens te vervangen voor kurkuma thee. Baat het niet dan schaadt het niet.

Anti-kanker

Kurkuma kon weleens het beste middel zijn om kanker tegen te gaan. Diverse studies op dieren laten zien dat kurkuma anti-kanker kwaliteiten heeft. Het schijnt in staat te zijn om potentiële kankercellen op te sporen en te vernietigen. Of het nu zo eenvoudig is als vooral overal kurkuma in doen weet ik niet, maar het schijnt wel echt een krachtige specerij te zijn.

Hart- en vaatziekten

Een studie uit de Journal of Clinical Investigation van 2008 stelt dat kurkuma wellicht cardiac hypertrofie (abnormale vergroting van het hart) kan voorkomen. Diverse dieren studies hebben laten zien dat kurkuma nog meer gunstige effecten heeft op de gezondheid van het hart. Studies op grote schaal op mensen zijn nog niet uitgevoerd.

Alzheimer

Een groep onderzoekers kwam tot de ontdekking dat Alzheimer (in de US nummer 6 in de lijst van meest voorkomende dodelijke ziektes) in landen als India veel minder voorkwamen. Natuurlijk eten de Indiërs beduidend meer curry en dus beduidend meer kurkuma dan een gemiddelde Amerikaan. Verder onderzoek toonde aan dat ouderen die regelmatig tot vaak curry aten een veel betere hersenscore gaven. Of dat alleen aan de kurkuma in de curry ligt is nog de vraag maar opvallend was het wel.

Feit is dat Alzheimer drie keer zo vaak voorkomt in de westerse wereld vergeleken met India dus wellicht dat er toch iets voor te zeggen is.

De werkzame stof in geelwortel is curcumine. Een stof die zonder bijwerkingen is en die je gemakkelijk in relatief grote hoeveelheden kunt eten zonder problemen. Wel is het zo dat wordt aangeraden om de kurkuma altijd te gebruiken samen met zwarte peper. Op die manier wordt de kurkuma namelijk beter opgenomen in ons lichaam.

Zomaar even een beetje kurkuma over je eten strooien zal wellicht niet zoveel doen, maar de gezondheidsvoordelen die dit gele goedje wordt toegedicht zijn zo groot en zo veelzijdig dat het de moeite waard is om het vaker te gebruiken. Als iemand nu ook nog een goede tip heeft om die gele kleur overal uit te krijgen dan hoor ik het graag!

Bronnen
http://www.healwithfood.org/health-benefits/turmeric-root-powder.php#ixzz4XYm8GWzD
http://walrabenstein.nl/kurkuma-het-10e-geheim-voor-lang-en-gezond-leven/

Bewaren

Bewaren

Simone van den Berg

Simone van den Berg

Al vanaf jongs af aan is Simone geinteresseerd in lekker koken. Door een ongeluk een aantal jaren geleden werd ze zich bewust van de invloed die voeding kan hebben op je gezondheid en begon de zoektocht naar de optimale manier om te eten. Simone heeft inmiddels de opleiding natuurvoedingsadviseur afgerond en Trainer hormoonfactor. Op dit moment is ze bezig met de opleidingen: Primal Health Coach, Overgang en voeding en Advanced Functional Nutrition.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

delingen