Het eetpatroon van Marinka van Eet Paleo

0
10

Vandaag de eerste aflevering van “het eetpatroon van…” Ik vroeg het als eerste aan Marinka van Eet Paleo. Ik leerde Marinka een aantal jaar geleden kennen toen ze een workshop foodfotografie volgde bij Alex en mij. En omdat ik sinds die tijd een flink aantal whole30’s heb gedaan ben ik haar site blijven volgen en heb ik ook haar eerste boek “Eet Paleo in 7 stappen”. Ik ben nog steeds fan van de paleo manier van eten en wil je meer weten hoe Marinka ermee is begonnen lees dan haar verhaal hieronder!

Het eetpatroon van Marinka | everydayhealthy.nl

Vertel eerst even wie je bent en wat jouw eetpatroon is.

Hoi, ik ben Marinka! Ik eet volgens het Paleo principe, ook wel bekend als het oerdieet. Deze manier van eten is gebaseerd op het voedingspatroon van onze verre voorvaderen – de jagers en verzamelaars. Maar aangezien we niet meer in grotten wonen en gewoon naar de supermarkt kunnen, giet ik dit voedingspatroon in een modern en vooral smakelijk jasje. Op mijn website: EetPaleo.nl (www.eetpaleo.nl) deel ik regelmatig recepten en artikelen, volgens mij staan er inmiddels al meer dan 500 recepten op de site.

Sinds wanneer eet je op deze manier?

In 2009 ben ik Paleo gaan eten. Het was toen nog helemaal niet zo bekend, maar dat is nu gelukkig wel anders.

Was er een specifieke aanleiding voor de verandering?

Jazeker. Ik ben op mijn 16e van heel sportieve meid naar een soort kasplantje gegaan – ik had ME/CVS en niemand wist eigenlijk waardoor dat kwam. Daardoor kreeg ik de veel voorkomende conclusie dat het tussen mijn oren zat en ik er maar mee moest leren leven dat ik bijna niets meer kon. Ikzelf wilde me daar in ieder geval absoluut niet bij neerleggen. Na een zoektocht van een aantal jaren kwam ik bij een therapeut terecht die me het Paleo voedingspatroon aanraadde, dat ben ik gaan doen en ik merkte enorm veel verschil! Ik had eindelijk weer energie en het heeft enorm bijgedragen aan mijn herstel.

EverydayHealthy foto 4

Kun je uitleggen waarom je zo eet?

Vooral omdat ik me er zo goed bij voel. Maar het spreekt me ook aan vanwege de achtergrond.  Het is niet zomaar een hip dieet, maar daadwerkelijk gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.  De ontwikkelingen qua voeding gaan tegenwoordig enorm snel, ons lichaam kan dat niet bijhouden en onze genen zijn daar dan ook niet op aangepast. Dat kan nogal wat invloed hebben op je gezondheid. Zo veel mensen lopen rond met onverklaarbare klachten of krijgen al op jonge leeftijd medicatie voor het een of ander. Door op een meer natuurlijke manier te gaan eten kun je zelf meer controle uitoefenen op je eigen gezondheid, voor mij voelt dat als een enorme vrijheid.

Een fijne ‘bijwerking’ van deze manier van eten was voor mij dat ik veel beter in contact met mezelf ben komen te staan. Dat klinkt misschien een beetje zweverig, maar ik kan het niet anders omschrijven. Het heeft me heel goed geleerd naar mijn eigen lichaam te luisteren en hoe dit op voeding reageert. Daardoor ben ik als het ware intuïtief gaan eten en raak ik niet meer in de war van al die tegenstrijdige berichten over voeding in de media. Ik weet hoe mijn lijf op bepaalde voeding reageert in bepaalde omstandigheden, en daar speel ik op in. Veel handiger. Al heeft mijn opleiding tot Eating Psychology Coach me daarin absoluut meer vertrouwen gegeven.

Krijg je vaak commentaar van je omgeving op jouw eetpatroon? Zo ja, hoe ga je daarmee om?

In het begin wel, maar nu niet meer. De meeste mensen hebben wel geaccepteerd dat ik anders eet dan zij, en in veel gevallen zijn ze zelf ook Paleo gaan eten. Naar mijn idee gaat het vooral om het vertrouwen wat je zelf uitstraalt over je voedingspatroon naar anderen – ben je zeker van hetgeen je doet, dan laat je je niet van je stuk brengen. Dat voelen andere mensen aan, waardoor ze eerder positieve interesse zullen tonen. En krijg ik dan toch een keer commentaar? Dan denk ik bij mezelf dat dat meer over iemand anders zegt dan over mij.

EverydayHealthy foto 1

Waar haal je je dagelijkse kookinspiratie vandaan?

Overal en nergens. Ik kan helemaal blij worden van Pinterest, de Allerhande, de Sligro folder of een marktkraam. Als ik ingrediënten zie dan komt er vaak vanzelf een lekker gerecht in me op wat ik wil gaan proberen. Uiteraard sta ik niet dagelijks nieuwe recepten te bedenken hoor, meestal eet ik lekker simpele maaltijden die snel klaar zijn. Geroosterde groenten bijvoorbeeld, daar ben ik dol op! Hamburger erbij (of gehakt, of vis, of eieren, noem het maar op), zelfgemaakte mayonaise erbij en klaar ben je. Ook bakbanaan komt regelmatig terug op mijn bordje. Zo lekker.

Als je op reis gaat ben je dan net zo strikt als wanneer je thuis bent? En zijn er daarom bestemmingen die je overslaat?

 

Nee, ik ben niet zo super strikt qua voeding op vakantie. Ik probeer het zo Paleo mogelijk te houden, maar ik draaf er niet in door, vind ik. Mijn vriend eet gelukkig ook grotendeels Paleo dus dat maakt het al een stuk makkelijker. In een restaurant vraag ik wel of ze mijn gerecht glutenvij en lactosevrij kunnen maken, omdat ik daar echt niet goed tegen kan. Maar ik zal bijvoorbeeld niet gaan vragen in wat voor olie ze het gerecht bakken (dat doe ik in Nederlandse restaurants trouwens ook niet!). En als ik dan in Italië een ijssalon tegen kom waar ze geweldig lekker lactosevrij ijs hebben – dan eet ik dat natuurlijk. Of een chipje bij in de tent voor het slapen gaan. Of… Nouja, je snapt het wel 😉

Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik Azië wat sneller over sla omdat dat qua voeding voor mij niet handig is. Ik ben namelijk intolerant voor rijst!

Het eetpatroon van Marinka | everydayhealthy.nl

Heb je tips voor mensen die veel onderweg zijn en daardoor moeite hebben zich aan hun eetpatroon te houden?

Mijn ervaring is dat je overal wel iets gezonds kunt vinden als je dat wilt. Zelfs bij een tankstation, maar ook op een vliegveld of in een buitenlandse supermarkt. Probeer op die manier zo veel mogelijk bewuste keuzes te maken. Maar wees vooral niet te streng voor jezelf – stress over voeding is erger dan een keertje wat minder gezond eten. Geniet dus van wat je eet, ook al past het niet binnen het voedingspatroon wat je voor ogen hebt.

Wat wil je meegeven aan iedereen die ook overweegt net zo als jou te gaan eten?

Probeer het eens! Zie het als een experiment. Door 30 dagen lang Paleo te eten kom je er meestal wel achter of het voor jou werkt of niet, of welke aspecten ervan je wel of niet aanspreken. Bovendien geeft je dat de kans om te gaan voelen hoe je lichaam op bepaalde ingrediënten reageert. Binnen het Paleo voedingspatroon eet je bijvoorbeeld geen granen of melkproducten. Heb je in die 30 dagen echt zin gekregen in brood? Dan kun je na afloop bijvoorbeeld een boterham eten. Krijg je buikpijn, hoofdpijn, een rothumeur of word je ineens heel moe? Dan kun je waarschijnlijk niet zo goed tegen brood. Vervolgens probeer je een ander ingrediënt wat je hebt gemist en kijk je weer hoe je er op reageert. Aan de hand daarvan kun je je eigen voedingspatroon inrichten zoals dat bij jou en jouw leven past.

 

 

 

Schrijf je in en ontvang gratis de gezonde recepten uit mijn kookboek Heerlijke Chaos

Je ontvangt een PDF met daarin het Gezonde hoofdstuk uit mijn boek. En daarnaast natuurlijk de nieuwsbrief!

We sturen geen spam. Uitschrijven kan op elk moment! Powered by ConvertKit
Vorig artikel Ei-bietjessalade met bieslook
Volgend artikelLente!!!
Simone van den Berg
Simone is foodfotograaf en foodblogger en maakt het zichzelf daarmee vaak niet al te makkelijk om op het goede (lees gezonde) pad te blijven. Bovendien is er zoveel informatie over voeding en gezondheid te vinden en spreken onderzoeken elkaar voortdurend tegen. Om te proberen wat orde in de chaos te scheppen is ze begonnen met Everyday Healthy. Simone is natuurvoedingsadviseur en trainer hormoonfactor.

Laat een comment achter

Please enter your comment!
Laat hier je naam achter