Het verhaal van

Het eetpatroon van Sarah van Feed your need

Ik ben Sarah, 25 jaar en ben sinds dit jaar een bedrijf voor mezelf begonnen onder de naam Feed Your Need. Hier houd ik ook een blog bij. Het gaat over van alles wat te maken heeft met gezondheid, leven vanuit je hart en in je eigen kracht staan. Een groot deel gaat dus ook over voeding en daarbij vind je ook recepten op mijn website. Mijn passie en interesse voor gezonde voeding is zo’n 5 jaar geleden ontstaan toen ik een dieptepunt bereikte en het inzicht kreeg dat het tijd was voor een verandering in mijn leef- en eetstijl. Inmiddels eet ik (bijna) helemaal plantaardig en haal ik veel inspiratie uit de Ayurveda.

 

Sinds wanneer eet je op deze manier?

Het was een ontdekkingstocht en uiteindelijk ben ik zo’n 2 jaar geleden overgegaan op een plantaardige leefstijl. Vorig jaar volgde ik een Yoga opleiding waar ik geïnspireerd raakte door de Ayurveda, de gezondheidswetenschap uit India. Dit heb ik toegepast in mijn eetpatroon.

Was er een specifieke aanleiding voor de verandering?

Nadat ik jarenlang worstelde met eten (en niet eten), ontdekte ik de kracht van voeding. Gezond eten werd daarom echt een passie voor mij. Ik las veel, probeerde van alles uit en kwam zo ook steeds dichter bij mezelf. Als kind was ik al vegetariër, maar door alle sociale druk ben ik weer vlees gaan eten. Het idealisme zat echter altijd al in me. Ik vind het persoonlijk niet nodig om vlees te eten en door de industrie die er tegenwoordig achter zit was de keus voor mij snel gemaakt.

Veganistisch eten heeft ook veel gezondheidsvoordelen, maar toch merkte ik dat het niet altijd allemaal even goed viel. Toen ik van Ayurveda hoorde, viel alles op zijn plaats. De Ayurveda houdt rekening met drie verschillende lichaamstypen. Gezondheid begint ten slotte in de darmen. Als je lichaam iets niet goed kan verteren en opnemen, kun je zo gezond eten als je wilt, maar dan heb je er niet veel aan. Ik leerde over mijn eigen lichaamstype en paste mijn voedingspatroon daar zoveel mogelijk op aan. Ik heb inmiddels mijn eigen voedingsadvies samengesteld dat voor mij het leukst, lekkerst en beste is.

Bloemkoolrijst, groente en temphe bowl. Dit is een recept uit mijn e-book.

Krijg je vaak commentaar van je omgeving op jouw eetpatroon? Zo ja, hoe ga je daarmee om?

Ik voelde me in het begin vaak heel lastig als ik bij andere mensen thuis ging eten, maar inmiddels weet iedereen het wel en wordt er waar nodig rekening mee gehouden. Vaak zorg ik er ook zelf voor dat ik wat eten meeneem om het wat makkelijker voor ze te maken. Sommige mensen denken dat mijn eetstijl betekent dat ik heel veel niet ‘mag’ en dat het betekent dat ik niet meer zou genieten. Voor mij is het echter compleet het omgekeerde. Juist vanuit de vrijheid die ik nu voel om mezelf te mogen zijn, heb ik bewust gekozen voor dit eetpatroon. Ik word er blij van om gezond te eten en daarbij ook nog eens zo goed mogelijk voor de dieren en het milieu te zijn. Door deze bewuste keuzes geniet ik juist veel meer van eten. Inmiddels ben ik in staat om gewoon mijn ding te doen en zoveel mogelijk schijt te hebben aan de mening van anderen. Doordat deze leefstijl zo goed en juist voelt voor mij, wordt het makkelijker om daar mee om te gaan.

 

Waar haal je je dagelijkse kookinspiratie vandaan?

In het dagelijkse leven heb ik een aantal standaard recepten die makkelijk aan te passen zijn zodat er wel lekker wat variatie in blijft zitten. Soms plan ik vooruit en soms gooi ik van alles bij elkaar wat ik dan toevallig in huis heb. Meestal is dat gewoon een hoop groente met wat rijst en eventueel wat tempeh of tofu. Verder haal ik veel inspiratie van instagram en pinterest. Ik kijk niet eens altijd naar de ingrediënten van de recepten, maar door de plaatjes kom ik zelf op ideeën om iets lekkers te maken. De afgelopen maanden ben ik zelf bezig geweest met een kookboek. Ik heb een e-book gemaakt, Plantbased Holidays, met allemaal plantaardige recepten voor de feestdagen. Geweldig leuk om te doen! Hier vind je meer informatie: https://www.feedyourneed.nl/plantbased-holidays-s/

Tempeh ‘gehakt’ balletjes met cranberrysaus. Dit is een recept uit mijn e-book. Een voorgerecht voor het kerstmenu.

Als je op reis gaat ben je dan net zo strikt als wanneer je thuis bent? En zijn er daarom bestemmingen die je overslaat?

Ontbijt is gelukkig nooit een probleem. Ik koop gewoon een pak havermout, een tros bananen en eventueel wat cashewnoten of walnoten. Dan zet ik de avond van te voren de havermout en nootjes in de week en voeg ik de volgende ochtend de banaan toe. Super snel en makkelijk. Als er geen mogelijkheid is om zelf te koken kijk ik vaak of er vegetarische of veganistische restaurants in de buurt zitten. Het vereist soms wel wat voorbereiding, maar daardoor kom je soms echt op de leukste plekjes terecht! Gelukkig zijn deze plekjes er ook steeds meer over de hele wereld. Als het echt niet anders kan eet ik wel eens vegetarisch in plaats van veganistisch als ik op reis ben, maar vlees komt er echt niet meer in.

Heb je tips voor mensen die veel onderweg zijn en daardoor moeite hebben zich aan hun eetpatroon te houden?

Het ontbijt is vaak heel erg makkelijk, zoals ik hierboven al beschreef. Voor lunch eet ik ook wel eens brood omdat het makkelijk is mee te nemen, maar in plaats van een plakje kaas doe ik hier gewoon heel veel gezonde groente op. Tegenwoordig kun je steeds gezondere producten kopen onderweg, maar ik neem voor de zekerheid meestal ook wat nootjes, gedroogde dadels of fruit mee. Daarbij is het ook niet erg om eens iets ongezonders te eten, zolang het ongezonde maar niet de 80% is van de 80/20 regel!

Wat wil je meegeven aan iedereen die ook overweegt net als jou te gaan eten?

Zorg ervoor dat het leuk blijft. Ik vond het in het begin geweldig om te experimenteren met allemaal ingewikkelde recepten, maar inmiddels hou ik het ook graag simpel en snel. Alleen voor feestdagen of verjaardagen ga ik nog wel eens helemaal los.
Luister ook goed naar je lichaam. Zoals ik eerder al aangaf haal ik inspiratie uit de ayurveda, omdat ik hierdoor eet wat mijn lichaam ook goed kan verteren. Want ook een veganistische leefstijl kan zorgen voor een opgeblazen gevoel of andere onprettige kwaaltjes als jouw lichaam niet kan verteren wat er binnenkomt.

Zwarte bonen brownies. Deze vind je op mijn website: https://www.feedyourneed.nl/portfolio-items/vegan-brownies-zwarte-bonen/?portfolioCats=31

Schrijf je in en ontvang gratis de gezonde recepten uit mijn kookboek Heerlijke Chaos

Je ontvangt een PDF met daarin het Gezonde hoofdstuk uit mijn boek. En daarnaast natuurlijk de nieuwsbrief!

We sturen geen spam. Uitschrijven kan op elk moment! Powered by ConvertKit

Over de auteur

Simone van den Berg

Simone van den Berg

Simone is foodfotograaf en foodblogger en maakt het zichzelf daarmee vaak niet al te makkelijk om op het goede (lees gezonde) pad te blijven. Bovendien is er zoveel informatie over voeding en gezondheid te vinden en spreken onderzoeken elkaar voortdurend tegen. Om te proberen wat orde in de chaos te scheppen is ze begonnen met Everyday Healthy. Simone volgt momenteel de opleiding tot natuurvoedingsadviseur.

Voeg comment toe

Klik hier om een comment te plaatsen

Welkom bij

Gezondheid: we weten allemaal dat het belangrijk is. Maar hou zorg je ervoor dat je gezond blijft? Wat "moet" je eten en wat beter niet? En wat voor rol speelt beweging hierbij?

Op Everyday Healthy proberen we je wegwijs te maken in de wirwar van informatie die je links en rechts om je oren krijgt. En vullen we dat aan met lekkere recepten zodat je meteen aan de gang kunt!

I Quit Sugar

Categorieen

Nu aan het lezen

Niks missen?

Schrijf je in en ontvang gratis de gezonde recepten uit mijn kookboek Heerlijke Chaos

Je ontvangt een PDF met daarin het Gezonde hoofdstuk uit mijn boek. En daarnaast natuurlijk de nieuwsbrief!

We sturen geen spam. Uitschrijven kan op elk moment! Powered by ConvertKit