Vandaag vertelt Sjanett over haar voedingswijze. Sjanett is een kei in het maken van o.a. Snatches (geloof ik dat ze heten) Kijk maar eens op haar instagram account. Ik heb ze ook wel eens gedaan maar dan met vééeeel minder kilo’s en ik vond het al een drama.. 🙂

Vertel eerst even wie je bent en wat jouw eetpatroon is.

Hey, ik ben Sjanett! Er is niet echt een benaming voor de manier waarop ik eet, dus ik heb het maar FitFood genoemd J FitFood is een manier van eten waarbij ik mijn lijf zo goed mogelijk voedt en zo min mogelijk belast, op een manier die bij mijn persoonlijke voorkeuren (en sport) past. Daarnaast is het belangrijk dat deze manier van eten me geen moeite kost, dus op lange termijn vol te houden is en dat het ervoor zorgt dat ik niet alleen lekker in mijn vel zit, maar me er ook goed bij voel en veel zelfvertrouwen en energie geeft.

Ik focus me hierbij meer en meer op de psychologische functie die voeding voor ons heeft. Ik vind het met name interessant waarom iedereen eigenlijk wel weet wat je zou moeten eten (we weten allemaal dat groenten gezond zijn en geraffineerde suiker of transvetten niet!) maar waarom we het toch allemaal lastig vinden om die gezonde keuzes te maken. Dit komt vooral doordat ik het zelf altijd zo lastig vond!

Samen met Maaike Rijk run ik nu al bijna 3 jaar LoveFitFood: een blog die begon met het praktisch maken gezonde voeding in combinatie met training en een stukje mindset. Dat laatste stuk, de psychologie en gedrag achter voedingskeuzes, heeft inmiddels een steeds belangrijkere rol. Wekelijks posten we recepten, artikelen en workouts rondom de FitFood lifestyle. Eind vorig jaar brachten we een eigen kookboek met volwaardige maaltijden volgens onze visie uit en sinds dit jaar bieden we 12 weken online begeleiding naar een duurzame en haalbare transformatie.

Sinds wanneer eet je op deze manier?

Deze manier van eten (en met name ook de visie op voeding) ontstond geleidelijk toen ik in 2011 begonnen men met paleo. In 2014 ben ik samen met Maaike Rijk ons blog LoveFitFood begonnen en hebben we onze manier van eten FitFood genoemd.

Feitelijk is de kern nog steeds paleo (dus zo puur en onbewerkt mogelijk en zo min mogelijk belastende voedingsstoffen), aangevuld met gezonde koolhydraatbronnen zoals glutenvrije (of volkoren) granen. We geloven stellig in ‘doe wat voor jou werkt’, dus als mensen geen lactose of gluten allergie of intolerantie hebben, kan je dat prima aan je voedingspatroon toevoegen. Hierbij blijven kwaliteit en voedingswaarde de belangrijkste richtlijnen.

Was er een specifieke aanleiding voor de verandering?

Ja. Ik had altijd al last van een spastische dikke darm, was iets te dik en had vooral veel depressieve buien. Een vriend raadde toen paleo aan en daardoor is het balletje gaan rollen. Daarnaast ergerde ik me aan mijn eigen onvermogen om maar niet blijvend de juiste keuzes te kunnen maken. Zelfs met alle kennis van de gedane opleidingen en gelezen boeken over gezonde voeding had ik vaak eetbuien of dacht ik vaak “fuck it, ik eet gewoon lekker waar ik zin in heb”. Van origine ben ik psychologisch wetenschapper en ik vond het mateloos fascinerend waarom lifestyle- en voedingsveranderingen zo moeilijk zijn! Dat was ook de aanleiding om me uiteindelijk te verdiepen in Eating Psychology Coaching.

Kun je uitleggen waarom je zo eet?

Dat is eigenlijk heel simpel: omdat ik me er goed bij voel en omdat het me energie en zelfvertrouwen geeft. Voeding is veel meer dan alleen maar brandstof. Het ontspant, geeft plezier en kan troosten. Het heeft dus ook sociale en emotionele functies. Daarom is het voor mij belangrijk dat eten niet alleen bijdraagt aan mijn gezondheid, maar ook plezierig en vooral erg lekker is! Ik volg daarbij het 80/20 principe, omdat ik er niet te spastisch over wil doen en die inner “fuck it” rebel niet te veel aan het roer wil laten door mezelf teveel te beperken in mijn keuzes.

Krijg je vaak commentaar van je omgeving op jouw eetpatroon? Zo ja, hoe ga je daarmee om?

Eigenlijk niet. Toen ik nog in loondienst werkte wel, maar inmiddels heb ik enkel mensen om me heen die dat goed begrijpen. Bovendien eet ik niet heel strikt of ‘raar’. Het is eerder bewondering en nieuwsgierigheid dan vervelende opmerkingen. Maaike heeft overigens een tijdje terug een heel uitgebreid artikel geschreven over omgaan met een omgeving die niet of nauwelijks ondersteund.

Waar haal je je dagelijkse kookinspiratie vandaan?

Ik rouleer meestal een aantal favoriete makkelijke recepten die ik steeds opnieuw maak. Lekker makkelijk voor doordeweeks aangezien ik daar niet over na hoef te denken. Zoals een eenvoudige curry met kip, rijst en veel groenten of een makkelijke Bolognese saus. Ik heb echt onwijs veel kookboeken, maar om eerlijk te zijn kijk ik daar zelden in. Meestal omdat ik het vervelend vind dat in de recepten bijvoorbeeld een macronutriënt ontbreekt (vaak te weinig eiwitten of juist geen koolhydraten) of omdat je er te lang mee bezig bent. Dat is ook de reden geweest om zelf een kookboek te willen maken overigens! 😉 Verder haal ik inspiratie overal en nergens vandaan: van de Allerhande tot Pinterest en gewoon waar ik op dat moment trek in heb.

Als je op reis gaat ben je dan net zo strikt als wanneer je thuis bent? En zijn er daarom bestemmingen die je overslaat?

Nee, ik eet altijd en overal gewoon waar ik zin in heb. Doordat ik gezonde dingen inmiddels erg lekker vind en ik goed aan kan voelen waar ik behoefte aan heb en of ik vol zit of niet hoef ik me daar niet meer druk om te maken. Dat is overigens ook wat we anderen proberen bij te brengen: je hoeft echt niet (altijd) zo strikt te eten! Het effect van ontspanning en bijvoorbeeld dankbaarheid of meditatie doet wonderen voor hoe je je voelt en hoe je lijf eruitziet (en of je bijvoorbeeld veel cravings hebt). Ik probeer gewoon van elke maaltijd een zo volwaardig mogelijke maaltijd te maken. En dat kan gelukkig ook als je niet thuis eet of op reis bent. Zo wil ik graag dat elke maaltijd eiwitten, gezonde vetten en wat koolhydraten bevat. Als er dan ook nog groente of rauwkost bij zit is het helemaal feest. Hoe je dat invult is maar net afhankelijk van wat je lekker vindt en wat je tegen komt op dat moment! En lukt het een keer niet perfect, is er ook geen man overboord. Het volgende eetmoment misschien weer wel.

Heb je tips voor mensen die veel onderweg zijn en daardoor moeite hebben zich aan hun eetpatroon te houden?

 

De volwaardige maaltijd waar ik het net al over had is de backbone van onze voedingsadviezen: zorg dat elke maaltijd eiwitten, gezonde vetten, koolhydraten en liefst ook groenten of rauwkost bevat. Doordat je je maaltijden dus als een soort blokkendoos ziet kan je dit ook doen als je onderweg bent (of op vakantie, uit eten of als iemand anders voor je kookt). In combinatie met het portioneren door middel van je handen, kan je altijd en overal de juiste keuzes maken die bijdragen aan je doel (ook als je af wilt vallen) en een heerlijke en voedzame maaltijd bij elkaar verzamelen. Daarnaast kan mealpreppen voor veel mensen een uitkomst zijn.

Wat wil je meegeven aan iedereen die ook overweegt net zo als jou te gaan eten?

Maak het jezelf niet te moeilijk. Er zijn zo veel mensen die je gouden bergen beloven en die je soort van lokken met een nieuwe formule of zogenaamde geheimen die onthuld gaan worden. Dat is allemaal marketing. Onder de streep gaat het om het eten van ‘echt eten’ en om zo goed mogelijk voor jezelf zorgen. Het is echt binnen handbereik om te transformeren, hoe moeilijk dat soms ook lijkt. We zijn ervan overtuigd dat je daarvoor niet alleen moet weten aan welke knoppen je aan de buitenkant moet draaien (en oprecht die kennis is helemaal niet zo moeilijk en heb ik iedereen in 5 minuten uitgelegd), maar vooral ook aandacht moet besteden aan de knoppen aan de binnenkant. Om mensen op weg te helpen hebben we een gratis download gemaakt, onze starterskit met daarin een samenvatting van onze eet-principes en een voorbeeld weekmenu inclusief recepten. Dus dat kan ik iedereen van harte aanbevelen, ook als je gewoon wat extra inspiratie in de keuken wilt.