Dieet & voedingPersoonlijk

Het is tijd…. Whole30 tijd!

WHOLE30 | everydayhealthy.nl

Pfft… wat zal ik ervan zeggen: drie weken Italië is nu niet direct bevorderlijk voor hoe je eet. Ten eerste een overdosis pasta, een overdosis eten in het algemeen en een chronisch gebrek aan groente. Gek eigenlijk want de Italiaanse keuken heeft heus genoeg groentes maar in de restaurants merk je daar weinig van. Antipasti heb je soms nog wel een schotel met geroosterde groentes maar over het algemeen is dat bruschetta, een bord met worst of een bord met kaas of iets in die strekking. Dan hebben we de primi wat voornamelijk pasta is en dan de secondi wat voornamelijk vlees is of – als je aan de kust bent – vis. O ja en dan heb je wel nog de contorni en daar zit dan meestal een insalata mista oftewel een gemengde salade bij. Maar dat is meestal niet veel soeps. Eerlijk is eerlijk.

Whole30 tijd

Dus hoewel ik gek ben op de Italiaanse keuken is het natuurlijk killing voor de lijn. Dus…. hebben we besloten om er maar weer eens een whole30 in te gooien. Onze favoriete manier van even pas op de plaats maken en focussen op vooral minder suiker en minder snelle granen (oftewel pasta) zeker aangezien ik – als we thuis zijn – meteen de pasta bijbel ga fotograferen… Of all things…

Overdosis pasta

Nog even voor de volledigheid: wat is een whole30? Een whole30 is een reset waarbij je gedurende 30 dagen een aantal voedingsmiddelen elimineert. In eerste plaats om te zien hoe je erop reageert als je die daarna weer herintroduceert, maar voor ons is het ook een goede manier om even terug te gaan naar de basis.

Wat eet je dan tijdens een whole30?

  • Groente en fruit (inclusief aardappel en zoete aardappel)
  • Noten en zaden
  • Vlees en vis
  • Eieren

Wat eet je niet?

  • Peulvruchten
  • Zuivel
  • Granen en pseudo-granen
  • Suiker
  • Alcohol

Best streng dus, maar ondanks het feit dat de eieren me meestal na die 30 dagen de neus uitkomen vind ik het een prettige manier om weer even terug in het gareel te komen. Het is géén koolhydraat beperkend dieet, maar je eet natuurlijk wel minder koolhydraten dan normaal door het simpele feit dat peulvruchten en granen off limits zijn.

Vegetarisch?

Nu eet ik natuurlijk inmiddels al ruim vijf maanden vegetarisch en de whole30 is in de basis geen vegetarisch iets. Het is niet voor carnivoren, wat veel mensen denken, maar ja er wordt wel vlees gegeten. En omdat je geen peulvruchten en geen zuivel eet heb je wel je eiwitbronnen nodig, anders gaat dat niet goed. Nu heb je de optie om – met mate – peulvruchten te eten tijdens een vegetarische whole30 of je kunt er voor kiezen om wel vis te eten en op die manier een volledige whole30 te kunnen doen. Ik heb besloten voor het laatste.

Ik heb met het eten van vis net wat minder moeite dan met het eten van vlees dus dat leek me een goede tussenoplossing. We beginnen maandag, dus ik moet ook even goed nadenken welke gerechten ik mee ga nemen naar de studio voor tussen de middag. Anders gaat die pasta er alsnog in en daar heb ik echt wel even genoeg van gegeten! Een lekkere tonijnsalade is dan een beter idee lijkt me zo. Lekkere recepten genoeg.. 🙂

Dagboekje

Ik ga hier weer een soort van dagboekje bijhouden. Niet dagelijks maar misschien ook wel. We shall see.. En als je zin hebt om mee te doen? Laat het me weten!

 

Wil jij op de hoogte blijven van de nieuwste whole30 (en paleo) recepten en informatie?

Schrijf je in voor onze emaillijst om nooit meer wat te missen

We sturen geen spam. Uitschrijven kan op elk moment! Powered by ConvertKit
Tags : whole30
Simone

Simone

Oprichter Everyday Healthy
Simone is foodfotograaf en foodblogger en maakt het zichzelf daarmee vaak niet al te makkelijk om op het goede (lees gezonde) pad te blijven. Ze gelooft niet in "hokjes" maar probeert voornamelijk vegetarisch te eten.

Leave a Response