Het verhaal van Valerie #2

AFVALLEN ZONDER TE LIJNEN

0
249

Vorige week vertelde Valerie hoe ze haar huidige manier van eten is begonnen en waarom. Hier vertelt ze verder wat ze dan zoal eet en hoe ze toch nog steeds af blijft vallen ondanks het feit dat ze ook regelmatig geniet van de goede dingen in het leven.

Twee heel verschillende dagmenu’s waarbij ik allebei nog onder mijn streefgetal zat (en ik dus eigenlijk echt meer had moeten eten!):
1893 calorieën:
Ontbijt, 2 volkoren boterhammen, niet zuinig belegd en een grote mok
cappuccino met volle melk en suiker. 
Lunch, een hele afbakfoccacia. Diner; een grote portie pommes dauphinoise, 3/4 courgette, gegrild met
olijfolie, een hele kipfilet met ontbijtspek 
Snacks, 4 amandelspeculaasjes en een klein handje nootjes

1746 calorieën (veel te weinig, oeps, maar ja, op visite kan je niet alles helemaal goed regelen):
Ontbijt: 2 normaal formaat volkoren wafels (zelfgemaakt), met een hele grote
 scheut maple syrup (echt niet zuinig, want yummie!) en een klontje roomboter plus een grote cappuccino gemaakt met volle melk en suiker

canstockphoto4450822

Lunch: 1,5 kaastosti extra dik belegd met belegen boeren 50+ kaas (50 gram kaas) 
Snacks: 1 chocolademuffin van de Albert Heijn, die met die mega stukken
choco er in en 1 dikke plak limoncello-cake 
Diner: Pasta met ham, doperwtjes, champignons en room (normale volwassen portie) en
ongeveer een ons kipfilet sweet chili (kant-en-klaar van de jumbo) 

Ik gebruik geen light producten, geen low-fat, en zit niet de hele dag alleen maar worteltjes te eten (al is worteltjes dippen in hummus met harissa echt best een lekkere snack). Ik mag alles, er zijn geen verboden producten, ik drink ook weleens een biertje of een wijntje, maar vooral veel water, koffie en thee (maar dat deed ik ook al toen ik nog veel te zwaar was) en het enige wat ik doe is bijhouden wat ik eet.
Als ik bij de lunch uitpak met iets mega zwaar en vets en ook nog een normaal diner eet, dan mag ik die avond geen bakje chips meer. Blijken mijn maaltijden over de dag heen vrij licht te zijn, dan komen ’s avonds niet alleen de chips, maar ook de nootjes uit de kast. Het is allemaal puur een kwestie van uitruilen en in totaal op de juiste getallen uitkomen.
En dat werkt echt. En je raakt er aan gewend, je lichaam weet wat het wel en niet mag en kan. In de kerstperiode heb ik me echt volledig laten gaan, voor mijn gevoel dan, en echt totaal niet bewogen, maar inmiddels het al zo in mijn systeem om het gemiddeld ok te doen, dat ik echt nauwelijks ben aangekomen. (Op 2 januari 300 gram erbij, terwijl ik in mijn eentje 3/4 van de zelfgemaakte noga naar binnen gewerkt heb en van de amandeltoffee voor 6 eigenlijk als ik eerlijk ben ook bijna alleen). Wat ik extra gegeten heb kwam waarschijnlijk (ik heb ook niet goed bijgehouden) nauwelijks boven mijn verbruik uit. Dan kom je dus niet echt aan.

Nu, een week later, ben ik alweer een halve kilo kwijt, sinds ik wel weer terug op het schema zit. 

Mijn gezin, familie, vrienden en collega’s merken allemaal helemaal niet dat ik aan het ‘diëten’ ben, ze zien alleen dat ik enorm afval. Er wordt me steeds gevraagd welk dieet ik doe, want ze zien me wel gewoon steeds eten, maar ook afvallen, ze snappen het niet. Ik probeer maar steeds uit te leggen dat ik gewoon meer beweeg en ietsjes minder eet, maar in de dieet-geobsedeerde cultuur is het alsof je Chinees praat als je wel gewoon koekjes en taartjes eet. Mensen vragen of ik dan thuis helemaal niet eet (Jawel hoor, meer dan buitenshuis!) of dat ik misschien heel ziek ben (nee hoor, in het najaar een paar dagen flink verkouden, maar verder gaat alles super goed met mijn gezondheid!) Meer verbranden dan je eet, het is zo simpel, maar toch lijkt niemand het te (willen) begrijpen.
Inmiddels val ik (net) weer in de ‘gezond gewicht’ bandbreedte. Ik wil er
 nog graag 5 kilo vanaf hebben om wat meer in het midden terecht te komen en mezelf wat speelruimte te geven. Die extra (minimaal 1 kilo) aan speelruimte is ook een tip vanuit EM2WL. Een gezond lichaam heeft altijd een bepaalde vetreserve. Als je gaat afvallen, op welke manier en met welk dieet dan ook, dan eet je lichaam die reserve als eerste op, voordat het aan je overtollige gewicht begint. Zodra je weer helemaal normaal gaat eten, werkt je lichaam er aan om die reserve weer opnieuw op te bouwen. Je krijgt dan dus 0,5-1,5 kilo terug. Als je dus een streefgewicht hebt en precies daar stopt met afvallen, dan zit je zo weer een kilo daarboven. Zelfs als je geen hap te veel eet. Wanneer je daar geen rekening mee houdt, leidt dat dus ook tot een oneindige jojo-cyclus of tot een gevoel van falen, en dat is ontzettend jammer.
Zodra ik mijn streefgewicht (min 1 kilo) bereikt heb ben ik van plan gewoon te eten wat ik verbrand. Soms iets meer en soms iets minder. In het begin zal ik dat bij moeten blijven houden, om te ontdekken hoeveel ik er dagelijks in ‘mag’ proppen, maar ik weet nu ook dat ik het na een paar maanden bijhouden eigenlijk best goed weet en aanvoel. 

En het is ook geen precisiewerk. Het blijft allemaal bij gemiddelden. Als ik
 vandaag echt per se nog een koekje extra wil of een stuk chocola of zo, dan is dat prima. Als ik dan iets boven die 1950 uit kom, ook helemaal best, morgen wordt het dan wel weer iets lager. Over de week gemiddeld zit ik rond die 1950 en mijn verbranding dus zo’n 15% daarboven. En als ik een dag 
opeens 2800 calorieën verbrand omdat ik aan het klussen ben of de hele dag van hot-naar-her gerend ben, nou dan mag ik dus echt wel wat meer eten die dag, want verbrande calorieën worden geen vet.

Vorig artikel Frustratie
Volgend artikelHet verhaal van Griet..
Valerie
Valerie, moeder, communicatieadviseur, foodie, gadget-freak, carb-a-holic, en gek op alles wat met eten te maken heeft. Eten bedenken, kopen, maken, maar vooral opeten. Vroeger waren dat vooral ingewikkelde zoveel-gangen-diners of dingen waar ze een suikerthermometer voor gebruikt, tegenwoordig is koekjes bakken of falafels maken met haar peuterdochter favoriet.

Laat een comment achter

Please enter your comment!
Laat hier je naam achter