Body & Mind

Je lever… wat doet die allemaal?

je lever, wat doet die allemaal | everydayhealthy.nl

Lever

Terugkijkend op biologieles kon ik me nog herinneren dat de lever het orgaan is dat ontgift. En het orgaan dat het meeste last heeft van een overmatig alcoholgebruik. Maar wat doet een lever nou eigenlijk allemaal en hoe kun je je lever het beste ondersteunen? Welke levensmiddelen vind je lever “lekker” en welke niet zo?

Je lever is een belangrijk orgaan en bevindt zich in het lichaam rechtsonder je longen. Het is tevens een zwaar orgaan met gemiddeld een 1,5 kilo gewicht. Na je huid het zwaarste orgaan in je lichaam. Kijkend naar het aantal functies van je lever is het na je hersenen ook nog eens het meest veelzijdige orgaan. Ook een orgaan wat in ons huidige Westerse voedingspatroon behoorlijk wat te verduren heeft. Teveel koffie, teveel alcohol, teveel suiker. Teveel eten in het algemeen en teveel eiwitten in het bijzonder.

Wat doet je lever?

Heel veel eigenlijk. Een korte opsomming:

  • Je lever zorgt ervoor dat aminozuren worden opgebouwd tot lichaamseigen eiwitten. Deze eiwitten worden vervolgens weer aan het lichaam afgegeven voor diverse toepassingen
  • Vetstofwisseling. Je lever produceert gal die nodig is voor het verwerken van vet. De gal wordt opgeslagen in de galblaas en afgegeven op het moment dat er vet gegeten wordt.
  • Opslag van glycogeen. Bij de verwerking van koolhydraten wordt het glycogeen opgeslagen in de lever en in de spieren om weer afgegeven te worden indien er energie nodig is.
  • Ontgiften en reinigen. Medicijngebruik, alcohol, restanten van bestrijdingsmiddelen… er zijn veel giftige stoffen die je naar binnen werkt op dagelijkse basis. Een belangrijke taak van de lever is het onschadelijk maken van die stoffen en ze weer afvoeren via urine en de galvloeistof.
  • Opslag van ijzer

Waar houdt je lever van oftewel hoe ondersteun je je lever?

Je snapt dus dat een gezonde lever letterlijk van levensbelang is. Overigens is de lever een uniek orgaan dat een regenererend vermogen heeft. Als er een stuk lever wordt verwijderd en de rest is nog gezond dan kan het weer aangroeien tot een volledig werkende lever.

Met welke voedingsmiddelen ondersteun je je lever?

  • Bittere groentes en fruit (witlof, spruitjes, avocado, andijvie, grapefruit. Ui-achtigen: bieslook, bosui, prei en ook alle radijssoorten (radijs, daikon, rettich).
  • Eet zoveel mogelijk biologisch of biologisch dynamisch. Je vermijd zo een overdaad aan bestrijdingsmiddelen.
  • Beperk zoveel mogelijk toevoegingen aan je eten in de vorm van e-nummers, geur- en kleurstoffen en conserveringsmiddelen.
  • Drink niet teveel alcohol, koffie en zwarte thee, maar weer wel genoeg water
  • Let op welke soorten vet je tot je neemt. Vet in de vorm van gefrituurd eten, vet in koekjes, chips en dergelijke is niet het beste vet. Beter is het om roomboter te eten, goede olijfolie, koudgeperste oliën en kokosolie (extra virgin) Een beetje vet bij elke maaltijd is leverondersteunend!
  • Dagelijks wat rauwkost bij de maaltijd.
  • Matig met rood vlees
  • Daarnaast is beweging en het uiten van je emoties ook leverondersteunend… Het spreekwoord ‘wat heb je op je lever’ is er niet voor niets.. 🙂

Een van mijn eigenschappen, ’s morgens een bakkie koffie bij het opstaan, is eigenlijk erg slecht voor de lever. Die moet dan meteen hard aan het werk… Misschien toch maar eens proberen te veranderen!

 

 

Schrijf je in en ontvang gratis de gezonde recepten uit mijn kookboek Heerlijke Chaos

Je ontvangt een PDF met daarin het Gezonde hoofdstuk uit mijn boek. En daarnaast natuurlijk de nieuwsbrief!

We sturen geen spam. Uitschrijven kan op elk moment! Powered by ConvertKit

Over de auteur

Simone van den Berg

Simone van den Berg

Simone is foodfotograaf en foodblogger en maakt het zichzelf daarmee vaak niet al te makkelijk om op het goede (lees gezonde) pad te blijven. Bovendien is er zoveel informatie over voeding en gezondheid te vinden en spreken onderzoeken elkaar voortdurend tegen. Om te proberen wat orde in de chaos te scheppen is ze begonnen met Everyday Healthy. Simone volgt momenteel de opleiding tot natuurvoedingsadviseur.

Voeg comment toe

Klik hier om een comment te plaatsen

Welkom bij

Gezondheid: we weten allemaal dat het belangrijk is. Maar hou zorg je ervoor dat je gezond blijft? Wat "moet" je eten en wat beter niet? En wat voor rol speelt beweging hierbij?

Op Everyday Healthy proberen we je wegwijs te maken in de wirwar van informatie die je links en rechts om je oren krijgt. En vullen we dat aan met lekkere recepten zodat je meteen aan de gang kunt!

I Quit Sugar

Categorieen

Nu aan het lezen

Niks missen?

Schrijf je in en ontvang gratis de gezonde recepten uit mijn kookboek Heerlijke Chaos

Je ontvangt een PDF met daarin het Gezonde hoofdstuk uit mijn boek. En daarnaast natuurlijk de nieuwsbrief!

We sturen geen spam. Uitschrijven kan op elk moment! Powered by ConvertKit