Dieet & voeding

Koolhydraatarm eten: 5 tips om je op weg te helpen

Toen ik in 2009 geleden op het begrip ‘koolhydraatarm eten‘ stuitte, ging er een wereld voor me open. Ik was diep ongelukkig met mijn gewicht, mijn lichaam en treurig genoeg, met mezelf. Ik had al zoveel diëten en leefstijlen geprobeerd, maar niets leek op lange termijn te werken. En dan bedoel ik niet alleen qua afvallen, maar om me gewoon gezond en fit te voelen. Ik besloot me te verdiepen in koolhydraatarm eten, maar een simpele Google Search leverde alleen maar ingewikkelde materie en dieetproducten op. Inmiddels zijn we alweer 8 jaar verder en voel ik me gezonder en fitter dan ooit! En dus, help ik je graag op weg met deze 5 tips om te beginnen met koolhydraat arm eten!

Koolhydraatarm eten: wat is dat dan?

Je hebt vast al eens gehoord van begrippen als: Lowcarb, Paleo, Atkins, Dukan en ga zo maar door. Als je het mij vraagt komt het allemaal op hetzelfde neer. En ik ga je ook zeker niet vervelen met lastige begrippen 😉 Je schrapt de ‘slechte koolhydraten‘ en schakelt over naar vetten en eiwitten als hoofdbrandstof voor je lichaam. Het gevolg: je lichaam begint vet te verbranden. Simpel toch?

Everydayhealthy - Koolhydraatarm eten - 5 tips om je op weg te helpen - Koolhydraatarme salade

Tip 1: grote schoonmaak

Starten met koolhydraatarm eten is beginnen bij het begin. En dus adviseer ik je om een grote schoonmaak te houden in je koelkast, vriezer, voorraad- en keukenkastjes. Geloof me, het is beter om jezelf niet in verleiding te brengen. En zien eten, doet nou eenmaal eten. Geef de producten die je beter kunt mijden aan vrienden of familie, óf doneer ze aan de voedselbank. Weggooien is zonde 😉 Maar wat moet er dan weg?

  • Suikers (incl. honing)
  • Alcohol
  • Snoepgoed en chips
  • Brood, pasta, rijst
  • Melk, karnemelk
  • Frisdranken (incl. light dranken en sappen)
  • Fruit en noten
  • Sauzen (allesbehalve mayonaise)

* mocht de rest van jouw gezin niet koolhydraatarm eten, kun je alles uiteraard bewaren. Zorg er dan wel voor dat je jezelf niet in verleiding brengt en zet bovenstaande producten zoveel mogelijk uit het zicht.

Tip 2: plan vooruit

Op zondag plan ik altijd voor een hele week vooruit. Ik plan dan mijn zowel mijn ontbijt, lunch, diner als snacks in. Op die manier weet ik precies wat ik eet en kan ik me er heel gemakkelijk aan houden. Daarnaast weet ik ook exact hoeveel vetten en eiwitten ik dan binnenkrijg. Overigens hoef je deze maaltijden niet gelijk voor een hele week te bereiden. De avond vooraf is prima! Extra tip: hang deze weekplanner op je koelkast 🙂

Tip 3: boodschappen

Als je eenmaal weet wat je de aankomende week gaat eten, kun je op basis daarvan ook heel gemakkelijk je boodschappen halen. Zo kom je ook niet langer in de verleiding om andere producten dan op je lijstje mee te nemen én bespaar je weer een hoop centjes aan onnodige boodschappen.

Everydayhealthy - Koolhydraatarm eten - 5 tips om je op weg te helpen - Koolhydraatarme boodschappen

Tip 4: water

Wanneer je eenmaal overstapt naar koolhydraatarm te gaan eten, moet je lichaam ontzettend hard werken om alle afvalstoffen af te voeren. Daarom moet je er echt zorg voor dragen dat je voldoende water drinkt. Ik adviseer je dan ook om minimaal 2 liter water per dag te drinken (of 8 á 10 glazen), maar liever nog iets meer. Vind je ‘normaal’ water niet lekker? Wissel dan af met een schijfje citroen (géén sap uit een flesje!), komkommer of wat muntblaadjes.

Tip 5: en nu volhouden!

De eerste 2 weken van de omschakeling naar koolhydraatarm eten zijn het zwaarst. Het is niet ongewoon om je lusteloos of moe te voelen. En ook hoofdpijnen zijn ‘part of the deal’. Dit heeft ermee te maken dat je lichaam enorm moet wennen aan de nieuwe voedingsstoffen. Maar wees gerust: na die 2 weken zul je je beter dan ooit voelen!

Ik ben erg benieuwd of jullie wat aan mijn 5 tips hebben gehad. Meer tips over koolhydraatarm eten volgen snel!

BewarenBewaren

Schrijf je in en ontvang gratis de gezonde recepten uit mijn kookboek Heerlijke Chaos

Je ontvangt een PDF met daarin het Gezonde hoofdstuk uit mijn boek. En daarnaast natuurlijk de nieuwsbrief!

We sturen geen spam. Uitschrijven kan op elk moment! Powered by ConvertKit

Over de auteur

Melissa Aarssee

Melissa hanteert al jaren een Koolhydraatarme leefstijl. Ook heeft ze de afgelopen 3 jaar op Gran Canaria gewoond. In het dagelijks leven is ze accountmanager en blogger bij Emigreren Gran Canaria, waar ze haar ervaringen en tips deelt over Gran Canaria. Ze houdt van gezond en lekker eten én wandelen met haar Labrador Bram. Op Everydayhealthy laat ze zien dat Koolhydraatarm eten niet saai of moeilijk hoeft te zijn.

3 Comments

Klik hier om een comment te plaatsen

  • He Melissa! Welkom bij Everyday Healthy!
    Dank voor de uitleg! Ik heb alleen wel een vraagje over fruit en de noten. Ik begrijp dat fruit veel koolhydraten heeft maar ook veel waardevolle stoffen. Dat geld ook voor noten. Dus wat is de achterliggende gedachte achter het weglaten van fruit en noten? Ben ik wel benieuwd naar!

    • Hi Simone,

      Bedankt voor het warme welkom en leuk dat je even reageert op deze post! In de eerste 2 tot 4 weken is het beter om fruit te schappen i.v.m. het hoge suikergehalte. We willen namelijk dat ons lichaam afkickt van de suikerverslaving 😉 Ditzelfde geldt voor noten, maar dan vanwege het aantal koolhydraten. Wanneer je deze producten even laat staan, zul je merken dat je lichaam makkelijker overschakelt naar eiwitten en vetten als hoofdbrandstof. Maar wees gerust, in een later stadium kun je gewoon weer fruit & noten eten (met mate). Hierover zal ik later meer vertellen 😉

Welkom bij

Gezondheid: we weten allemaal dat het belangrijk is. Maar hou zorg je ervoor dat je gezond blijft? Wat "moet" je eten en wat beter niet? En wat voor rol speelt beweging hierbij?

Op Everyday Healthy proberen we je wegwijs te maken in de wirwar van informatie die je links en rechts om je oren krijgt. En vullen we dat aan met lekkere recepten zodat je meteen aan de gang kunt!

I Quit Sugar

Categorieen

Nu aan het lezen

Niks missen?

Schrijf je in en ontvang gratis de gezonde recepten uit mijn kookboek Heerlijke Chaos

Je ontvangt een PDF met daarin het Gezonde hoofdstuk uit mijn boek. En daarnaast natuurlijk de nieuwsbrief!

We sturen geen spam. Uitschrijven kan op elk moment! Powered by ConvertKit