glutenvrij Koolhydraatarm Paleo Salades Whole30 lunch

Koolsla van rode en witte kool

Koolsla van rode en witte kool | everydayhealthy.nl

Eet meer groente

Op Simone’s Kitchen schreef ik van de week al een artikel hoe je meer groente in je dagelijkse menu kunt toevoegen. Iets waar heel veel mensen moeite mee hebben. Terwijl het toch het beste is wat je voor je lijf kunt doen!

Groente eet ik over het algemeen best wel veel. Ik verwerk het in mijn ontbijt (omelet met veel groente), in de lunch (meestal lekkere salade) en in mijn avondeten, maar ook ik heb dagen dat ik ’s avonds tot de ontdekking kom dat de hoeveelheid groente minimaal was. ‘S Morgens even snel een bak yoghurt met wat noten en fruit, ’s middags een boterham met kaas en ’s avonds een pasta met wat kip en pesto.

Dat zet niet echt veel zoden aan de dijk. Dus mijn missie is om zelf elke dag minimaal 300 gram groente te eten. Een gedeelte warm en gekookt of geroosterd en een gedeelte rauw. Want rauwkost toevoegen aan je maaltijd is behalve een goede manier om meer groente te eten ook nog eens extra gezond. Niet dat je altijd rauw moet eten hoor, daar geloof ik ook niet in, maar als je die boterham met kaas eet doe er dan wat plakjes tomaat op. Bijvoorbeeld. Of neem bij die pasta met kip ook een groene salade. Op die manier verhoog je de groente inname snel.

Koolsla

De koolsla die ik vandaag met jullie deel is makkelijk om te maken en wordt alleen maar lekkerder na een dag in de koeling. Handig dus om van tevoren te maken en elke keer een bakje van te eten.

Print

Koolsla van rode en witte kool

  • Author:
  • Cook Time: 15 mins
  • Total Time: 15 mins
  • Yield: 4 personen

Ingredients

  • 1/4 rode kool
  • 1/4 witte kool
  • handvol rozijnen
  • handvol hazelnoten
  • paar stengels bieslook

Dressing:

  • 3 el mayonaise
  • 2 el perzik-abrikoos azijn
  • peper
  • zout

Instructions

  1. Voor een flinke bak vol heb je niet meer nodig dan een kwart van elke kool. Geloof me. Ik rasp ze altijd in de keukenmachine maar met de hand en een blokrasp kan het natuurlijk ook.
  2. Meng de kool door elkaar en voeg de rozijnen en de bieslook toe.
  3. Maak de dressing door de ingrediƫnten te mengen, even te proeven en breng op smaak met zout en peper.
  4. Doe de dressing door de kool heen en zet tot gebruik in de koelkast.
  5. Voor het serveren strooi je de hazelnoten eroverheen.

Schrijf je in en ontvang gratis de gezonde recepten uit mijn kookboek Heerlijke Chaos

Je ontvangt een PDF met daarin het Gezonde hoofdstuk uit mijn boek. En daarnaast natuurlijk de nieuwsbrief!

We sturen geen spam. Uitschrijven kan op elk moment! Powered by ConvertKit
Tags

Over de auteur

Simone van den Berg

Simone van den Berg

Simone is foodfotograaf en foodblogger en maakt het zichzelf daarmee vaak niet al te makkelijk om op het goede (lees gezonde) pad te blijven. Bovendien is er zoveel informatie over voeding en gezondheid te vinden en spreken onderzoeken elkaar voortdurend tegen. Om te proberen wat orde in de chaos te scheppen is ze begonnen met Everyday Healthy. Simone volgt momenteel de opleiding tot natuurvoedingsadviseur.

Voeg comment toe

Klik hier om een comment te plaatsen

Welkom bij

Gezondheid: we weten allemaal dat het belangrijk is. Maar hou zorg je ervoor dat je gezond blijft? Wat "moet" je eten en wat beter niet? En wat voor rol speelt beweging hierbij?

Op Everyday Healthy proberen we je wegwijs te maken in de wirwar van informatie die je links en rechts om je oren krijgt. En vullen we dat aan met lekkere recepten zodat je meteen aan de gang kunt!

I Quit Sugar

Categorieen

Nu aan het lezen

Niks missen?

Schrijf je in en ontvang gratis de gezonde recepten uit mijn kookboek Heerlijke Chaos

Je ontvangt een PDF met daarin het Gezonde hoofdstuk uit mijn boek. En daarnaast natuurlijk de nieuwsbrief!

We sturen geen spam. Uitschrijven kan op elk moment! Powered by ConvertKit