Body & Mind

Mag die kachel uit?

Stel je voor: je zit binnen bij de kachel, want het is koud buiten en ineens vanuit het niets krijg je hevige koorts. Een graadje of 40˚C. Die koorts blijft gelukkig niet zo lang, maar net lang genoeg om je te doordrenken met zweet en al je bloedvaten op alarm zetten. Na een paar minuten is de koorts weer gezakt, maar blijf je rillerig (want je bent ineens hartstikke bezweet) en klam achter…

canstockphoto2561524

Nou zo is een opvlieger dus ongeveer…. Mocht je nog niet die “gezegende” leeftijd hebben dat die rotdingen zijn begonnen dan weet je vast wat je te wachten staat.

Ik zit al ongeveer een jaar of vijf in de overgang en om eerlijk te zijn heb ik er niet zo heel erg veel last van. Af en toe een stemmingswisseling (maar ok dat had ik vroeger ook wel eens) maar behalve die opvliegers valt het reuze mee. In de eerste paar jaar merkte ik het voornamelijk aan mijn menstruatie die eerst wat onregelmatiger werd, om vervolgens volledig op hol te slaan en om uiteindelijk (nu alweer 7 maanden) te stoppen. Joechee!!! Ik denk dat geen enkele vrouw daar heel rouwig om zal zijn, maar goed… dan begint de ellende pas.

Sinds een flink aantal maanden heb ik behoorlijk last van de opvliegers. Overdag valt het wel mee, maar ‘s nachts word ik elke keer badend in het zweet wakker, gooi ik alle dekens van me af en ja daar word je dus wakker van.

Slapen is dus echt niet goed. Afgezien trouwens van het feit dat de overgang óók al niet goed is voor je slaap in het algemeen kan dit er dus ook nog wel bij.

Maca
Maca

En ik ben er wel een beetje klaar mee eerlijk gezegd. Volgens de ‘heren geleerden’ zijn er een aantal dingen die de opvliegers kunnen verergeren:

  • koffie, thee, chocola (caffeine in het algemeen)
  • wijn en alcohol in het algemeen
  • pittig eten
  • suiker
  • overgewicht ( ja hoor ik zal even ‘snel’ tien kilo afvallen….pffft)
  • roken
  • stress
  • vlees en gevogelte (nee nog geen verschil gezien sinds ik vega eet)

En wat het zou verminderen is behalve die dingen hierboven niet doen/eten:

  • maca (maca komt van een wortel af die familie is van de radijs en wordt in gedroogde vorm als superfood verkocht. Wetenschappelijk schijnt het nog niet bewezen te zijn dat het nut heeft, maar ik ga het aan den lijve ondervinden…)
  • peulvruchten
  • veel groente en fruit
  • weinig wit meel en suiker
  • gezonde vetten

Nou ja de lijst is nog veel langer, maar in het kort gezegd wordt aangeraden om gezond te eten. Ja duh…. Dat deed ik al en nee dat heeft nog niet geholpen. Eerlijk is eerlijk: na een kop koffie ‘s morgens kan ik de klok er bijna op gelijk zetten. Dus die klopt wel degelijk. Maca had ik toevallig nog een pot van in de kast staan (ergens bij gekregen) dus dat ga ik de komende tijd eens uitproberen.

Mocht het helpen dan laat ik dat zeker weten!

Wil jij op de hoogte blijven van de nieuwste whole30 (en paleo) recepten en informatie?

Schrijf je in voor onze emaillijst om nooit meer wat te missen

We sturen geen spam. Uitschrijven kan op elk moment! Powered by ConvertKit
Simone

Simone

Oprichter Everyday Healthy
Simone is foodfotograaf en foodblogger en maakt het zichzelf daarmee vaak niet al te makkelijk om op het goede (lees gezonde) pad te blijven. Ze gelooft niet in "hokjes" maar probeert voornamelijk vegetarisch te eten.

Leave a Response