Body & Mind

Waarom het belangrijk is om rustig te eten

Even snel wat eten voordat je ergens naartoe moet. Heel herkenbaar voor veel mensen denk ik, zo ook voor mij. Maar vandaag vertel ik je waarom het juist zo belangrijk is om rustig te eten; neem er de tijd voor!

Maar waarom is snel eten niet goed voor je lichaam?

Rustig eten, er de tijd voor nemen en goed kauwen is erg belangrijk. Eigenlijk is het net zo belangrijk als een gezonde, gevarieerde voeding.

Door goed te kauwen op je eten kom je al bij stap 1 van het spijsverteringsproces, fijn gemalen voedsel verteert namelijk beter. Want wat je kaken en kiezen al hebben gedaan hoeven je maag en darmen niet meer te doen. Slecht kauwen zorgt dus voor extra werk van je maag en darmen, werk dat eigenlijk niet nodig zou moeten zijn.
Door goed te kauwen komt ook je speekselproductie op gang. Speeksel beschermt je gebit en zorgt voor een stukje voedselvertering.

Slecht kauwen zorgt dus voor extra werk voor je maag en darmen en daardoor ook sneller voor een slechte stoelgang. En dat is voor niemand fijn! 😉
Omdat je maag en darmen zo hard moeten werken om het voedsel te verteren is de kans groot dat je daarvan last krijgt. Zoals buikpijn, oprispingen etc. Al dat harde werk kost veel energie en daardoor krijg je ook extra snel last van de welbekende ‘after-dinner dip’.

Daarnaast bezitten je maag, darmen en lever een soort sensoren die het verzadigingsgevoel activeren. Eet je te snel en slik je eigenlijk te grote stukken door dan komen die signalen pas later door, vaak té laat. Daardoor is de kans dat je teveel eet ook vele malen groter, wat weer bijdraagt aan gewichtstoename.

Mindful eten

Mindful eten, oftewel: eten met aandacht is de oplossing.

Tegenwoordig eten de meeste mensen niet met aandacht. We zijn eigenlijk altijd nog met andere dingen bezig. Sommige kijken tv terwijl ze eten, andere lezen een boek of kijken nog even naar hun Facebook account. Op die manier ligt je complete aandacht dus niet bij het eten, maar bij andere dingen.

Mindful eten | everydayhealthy.nl

Op die manier heb je vaak niet in de gaten hoe snel je bord eigenlijk leeg raakt. Opeens is je bord leeg, of opeens heb je de hele zak chips leeg gegeten…. herkenbaar?
Ja? Dan is het tijd om daar wat aan te gaan doen!

Laten we gaan eten met aandacht!

Als het tijd is voor de maaltijd, eet deze dan aan tafel. Zet je telefoon op stil, de computer/tv uit, leg je boek weg en eet. Proef je eten, geniet van je eten en stop ook zodra je lichaam aangeeft dat het genoeg is. Luister naar de signalen die je lichaam je geeft.

 

Schrijf je in en ontvang gratis de gezonde recepten uit mijn kookboek Heerlijke Chaos

Je ontvangt een PDF met daarin het Gezonde hoofdstuk uit mijn boek. En daarnaast natuurlijk de nieuwsbrief!

We sturen geen spam. Uitschrijven kan op elk moment! Powered by ConvertKit

Over de auteur

Simone van der Koelen

Simone begon een aantal jaren geleden met de Paleo leefstijl om gewicht te verliezen. Gaandeweg raakte ze meer en meer geinteresseerd in voeding en begon met een opleiding tot voedingsdeskundige. Inmiddels heeft ze een diploma op zak en deelt hier op Everyday Healthy de nodige tips voor een gezonde(re) levensstijl.

Voeg comment toe

Klik hier om een comment te plaatsen

Welkom bij

Gezondheid: we weten allemaal dat het belangrijk is. Maar hou zorg je ervoor dat je gezond blijft? Wat "moet" je eten en wat beter niet? En wat voor rol speelt beweging hierbij?

Op Everyday Healthy proberen we je wegwijs te maken in de wirwar van informatie die je links en rechts om je oren krijgt. En vullen we dat aan met lekkere recepten zodat je meteen aan de gang kunt!

I Quit Sugar

Categorieen

Nu aan het lezen

Niks missen?

Schrijf je in en ontvang gratis de gezonde recepten uit mijn kookboek Heerlijke Chaos

Je ontvangt een PDF met daarin het Gezonde hoofdstuk uit mijn boek. En daarnaast natuurlijk de nieuwsbrief!

We sturen geen spam. Uitschrijven kan op elk moment! Powered by ConvertKit