De eerste keer dat ik hoorde over een whole30 is alweer een aantal jaar geleden. Ik volgde het blog van Sonia, the healthy foodie en zij had besloten om een whole30 te doen. Ik vond het interessant klinken dus verdiepte me wat meer in de materie en voor ik er erg in had deed ik mijn eerste whole30.

Maar wat is het nu precies?

whole30

Een whole30 is bedacht door Melissa & Dallas Hartwig. In de basis lijkt het erg op het paleo dieet, maar is hier een strengere versie van. Het uitgangspunt is dat er twee soorten voedsel bestaan: voedsel waar je je beter door voelt en voedsel waar je je niet beter door voelt. En welke dat zijn ga je na die periode uitvinden. Gedurende 30 dagen beperk je je voedselinname tot:

  • vlees en vis van goede oorsprong.
  • groente
  • fruit
  • noten & zaden

Het grappige is dat veel mensen – als je begint met wat je wel mag – als eerste reactie zeggen: ‘O dat valt dan nog wel mee!’ totdat je vertelt wat je dan níet meer mag.

  • geen alcohol
  • geen suiker, zoetstoffen of natuurlijke zoetmakers (dus ook geen honing)
  • geen granen of pseudo granen (dus ook geen quinoa ed)
  • geen peulvruchten
  • geen zuivel

En pas op dat moment komt de reactie ‘Wat moet je dan in vredesnaam nog eten??’ 🙂

Inmiddels hebben we vier keer een whole30 gedaan en ik kan dus met een gerust hart zeggen dat het eten erg lekker is. Dat het meevalt om al die dingen niet te eten, maar ja, dat ik het wel erg mis. En dat – voor mij persoonlijk – die 30 dagen lang genoeg zijn.

Voor de volledige filosofie achter de whole30 kun je het beste een kijkje nemen op de site.

Daar wordt alles uitgebreid uitgelegd. Het principe is dat je je lichaam ontwent van alle potentiële slechte invloeden. Heb je last van allergieën maar weet je niet waar ze vandaan komen bijvoorbeeld dan kan het de moeite waard zijn om dit eens uit te proberen. Als ik geen zin heb om het uit te leggen noem ik het wel eens een detox maar eigenlijk is het veel meer dan dat.

Ik heb bijvoorbeeld veel last van o.a. hooikoorts en een aandoening die ‘koude urticaria’ heet; een soort achterlijke reactie van je lichaam als je huid afkoelt. Ik krijg dan een soort galbulten die vreselijk jeuken. Ik heb regelmatig last van rusteloze benen en nog meer van dat soort kleine ongemakken. En omdat ik geloof in de kracht van goede voeding, wilde ik wel eens kijken wat het elimineren van veel bekende allergenen zou doen.

Er wordt niet gesuggereerd dat peulvruchten of zuivel slecht voor je zijn. Er wordt wel aangegeven dat er stoffen in zitten waar veel mensen slecht op reageren. Doel is dus om uit te vinden of dat bij jou het geval is door alles weg te halen en uiteindelijk langzaam weer op te bouwen.

Na de 30 dagen begin je met langzaam aan dingen weer toevoegen in je eetpatroon. Mis je zuivel het meest? Begin dan met een bak yoghurt op dag 31 en wacht een paar dagen tot je merkt of je er wel of niet op reageert. En zo bouw je de rest weer langzaam op.

Persoonlijk

De reden dat we het nu alweer vier keer hebben gedaan is dat ik in mijn dagelijks leven omringd wordt door eten. Soms goed, vaak slecht. En dan is het soms goed om weer even pas op de plaats te maken en weer terug naar af te gaan. En ik vind persoonlijk de whole30 hier een prettige manier voor. Ik val af zonder op de calorieen te letten, voel me er goed bij en veel van die kleine ongemakken verdwijnen als sneeuw voor de zon. Ik slaap beter en voel me energieker. Ik schreef al eerder op Simone’s Kitchen een uitgebreid verslag over de whole30. Dat vind je hier en een lijst met alle whole30/paleo recepten